Đánh giá thực trạng năng lực số của học sinh tại một số trường trung học cơ sở quận Cầu Giấy, thành phố Hà Nội
Tóm tắt
Digital transformation in education has become an urgent task. Given the necesity of developing digital competencies for students, it is cruicial to determine the current level of students' digital competence in order to take appropriate fostering measures. This study evaluates the current situation of digital competence of students in some secondary schools in Cau Giay district, Hanoi based on the development of a digital competency assessment toolkit. The students self-assessed their digital capabilities through a competency framework with specific indicators. The teachers assessed students' digital abilities through a system of questions designed. The survey results show that the majority of students demonstrated insuffient digital competencies. In addition, the survey results are also the basis for further studies on educational methods and models to improve students’ digital competencies as well as learning quality.
Tài liệu tham khảo
Bộ GD-ĐT (2018a). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).
Bộ GD-ĐT (2018b). Chương trình giáo dục phổ thông môn Tin học (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).
Denyse, T. (2002). The Competency-Based Approach: Helping learners become autonomous. Adult Education-A Lifelong Journey.
Đặng Thành Hưng (2012). Năng lực và giáo dục theo tiếp cận năng lực. Tạp chí Quản lí giáo dục, 43, 18-20.
Ferrari, A. (2012). Digital competence in practice: An analysis of frameworks. Luxembourg: Publications Office of the European Union.
Lê Anh Vinh, Bùi Diệu Quỳnh. Đỗ Đức Lân, Đào Thái Lai, Tạ Ngọc Trí (2021). Xây dựng khung năng lực số cho học sinh phổ thông Việt Nam. Tạp chí Khoa học giáo dục Việt Nam, số đặc biệt tháng 01, 1-11.
OECD (2015). PISA 2015, Draft Collaborative Problem Solving framework.
Sharpe, R., Bennett, S., & Tunder, V. A. (2022). Handbook of digital higher education. Edward Elgar Publishing.
UNESCO (2018). A Global Framework of Reference on Digital Literacy. In UNESCO Institute for Statistics.
Tải xuống
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .