Phát triển năng lực hướng dẫn, hỗ trợ đồng nghiệp thực hiện Chương trình giáo dục phổ thông 2018 cho tổ trưởng chuyên môn

Các tác giả

  • Nguyễn Thị Tuyết Hạnh Học viện Quản lí giáo dục
  • Lê Vũ Hà Học viện Quản lí giáo dục

Tóm tắt

In recent time, the training and development of the competence for subject heads has not received adequate attention. Meanwhile, for the implementation of the 2018 General Education Program, many activities have taken place at the subject department level with many issues that need to be exchanged, discussed, and agreed upon within the subject department and professional groups for proper performance. What needs to be done and how to promote the role of the subject heads in managing and leading teaching and educational activities in high schools today is an issue that needs to be considered from many aspects. Initial survey results show that a high percentage of subject heads has self-assessed their ability to guide and support colleagues from an average to very good level; nevertheless, when asked about the problems in implementing the 2018 General Education Program, they found that there were still many confusions. The subject heads who were consulted all wish to participate in a separate training course with specific content. Therefore, management levels need to properly evaluate the role of the subject heads in implementing the 2018 General Education Program, paying attention to training them in many forms and encouraging them to self-study and self-improve to develop competence to meet task performance requirements in the current context.

Tài liệu tham khảo

Bộ GD-ĐT (2011). Tài liệu tập huấn công tác tổ trưởng chuyên môn ở trường trung học cơ sở, trung học phổ thông.

Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Bộ GD-ĐT (2020a). Quản trị hoạt động dạy học, giáo dục theo chương trình giáo dục phổ thông 2018. Tài liệu bồi dưỡng cán bộ quản lí trường phổ thông - module 1.

Bộ GD-ĐT (2020b). Thông tư số 28/2020/TT-BGDĐT ngày 04/9/2020 ban hành Điều lệ trường tiểu học.

Bộ GD-ĐT (2020c). Thông tư số 32/2020/TT-BGDĐT ngày 15/9/2020 ban hành Điều lệ trường trung học cơ sở, trung học phổ thông và trường phổ thông có nhiều cấp học.

Bộ GD-ĐT (2022). Thông tư số 13/2022/TT-BGDĐT ngày 03/8/2022 sửa đổi, bổ sung một số nội dung trong Chương trình giáo dục phổ thông ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT.

Fifield, S., & Kedzior, M. (2004). Teacher professional development. Education Research & Development Center, University of Delaware.

Gaible, E., & Burns, M. (2005). Using Technology to Train Teachers: Appropriate Uses of ICT for Teacher Professional Development in Developing Countries. Washington, DC: infoDev / World Bank.

Rauf, P. A., Ali, S. K. S., & Noor, N. A. M. (2017). The Relationship Between Models of Teachers Professional Development and Teachers’ Instructional Practices in the Classrooms in the Primary Schools in the State of Selangor, Malaysia. International Journal of Education, Psychology and Counseling, 2(5), 120-132.

Shaw, R. (1992). Teacher training in secondary schools. London: Kogan Page.

Sparks, D., & Loucks-Horsley, S. (1989). Five models of staff development. Journal of staff development, 10(4), 40-57.

Đã Xuất bản

04.04.2024

Cách trích dẫn

Nguyễn , T. T. H., & Lê , V. H. (2024). Phát triển năng lực hướng dẫn, hỗ trợ đồng nghiệp thực hiện Chương trình giáo dục phổ thông 2018 cho tổ trưởng chuyên môn. Tạp Chí Giáo dục, 24(số đặc biệt 1), 108–113. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/1568

Số

Chuyên mục

Các bài báo