Vận dụng lí thuyết giáo dục toán học gắn với thực tiễn (RME) trong dạy học định lí Pythagoras (Toán 8)

Các tác giả

  • Nguyễn Ái Quốc Trường Đại học Sài Gòn
  • Nguyễn Ngọc Giang Trường Đại học Ngân hàng Thành phố Hồ Chí Minh
  • Đặng Huỳnh Như Trường Đại học Sài Gòn

Tóm tắt

Realistic Mathematics Education (RME) is a teaching and learning theory in mathematics education first introduced and developed by the Freudenthal Institute in the Netherlands. RME theory emphasizes the view that mathematics is a human activity. Therefore, in teaching Mathematics, it is necessary to provide students with “guided” opportunities to “reinvent” mathematics by doing mathematics. This study proposes a process for teaching the Pythagorean theorem according to RME theory including 5 steps: raising practical problems, discovering the Pythagorean theorem, formulating the Pythagorean theorem, solving initial practical problems, applying the theorem Pythagoras into practice. At the same time, we present the experimental results of teaching the Pythagorean theorem according to RME theory. Experimental results show that starting from practical problems in real life combined with appropriate learning tasks has helped students actively approach, explore, form the Pythagorean theorem and know how to use the Pythagorean theorem to solve practical problems.

Tài liệu tham khảo

Freudenthal, H. (1973). Mathematics as an Educational Task. Dordrecht: Reidel Publishing Company.

Gravemeijer, K. (1994). Developing realistic mathematics education. Utrecht: CD β Press.

Gravemeijer, K. (2008). RME Theory and Mathematics. Tools and Processes in Mathematics Teacher Education, 283-302.

Lange, D. J. (2006). Mathematical literacy for living from OECD-PISA perspective. Tsukuba Journal of Educational Study in Mathematics. Special Issue on The APECTSUKUBA International Conference “Innovative Teaching Mathematics through Lesson Study” (pp. 13-35). Tokyo, Japan: University of Tsukuba.

McAskill, B., Watt, W., Balzarini, E., Bonifacio, L., Carlson, S., Johnson, B., Kennedy, R., & Wardrop, H. (2011). Pre-Calculus 11. McGraw-Hill Ryerson Limited.

Nguyen, P. L, & Ngo, T. T. T (2020). Approach to Realistic Mathematics Education in teaching Mathematics: A case of Cosine Theorem - Geometry 10. International Journal Of Scientific & Technology Research, 9(4), 1173-1178.

Nguyen, T. D. (2022). Designing a teaching model based on the Realistic Mathematics Education (RME) approach and its application in teaching calculus. Journal of Mathematics and Science Teacher, 2(1), 1-10. https://doi.org/ 10.29333/mathsciteacher/11918.

Nguyễn Tiến Trung, Phan Thị Tình (2020). Giáo dục toán thực (Realistic Mathematics Education): một số nghiên cứu lí luận và gợi ý cho việc nghiên cứu phát triển chương trình giáo dục toán học ở Việt Nam. HNUE Journal of Science, Educational Sciences, 65(4), 130-145.

Trần Nam Dũng (tổng chủ biên), Trần Đức Huyên và Nguyễn Thành Anh (đồng chủ biên), Nguyễn Cam, Nguyễn Văn Hiển, Ngô Hoàng Long, Huỳnh Ngọc Thanh (2023). Toán 8 (tập 1, Bộ sách Chân trời sáng tạo). NXB Giáo dục Việt Nam.

Treffers, A. (1978). Wiskobas doelgericht [Wiskobas goal-directed]. Utrecht: IOWO.

Üzel, D. (2007). Gerçekçi matematik eğitimi (RME) destekli eğitimin ilköğretim 7. sınıf matematik öğretiminde öğrenci başarısına etkisi (Unpublished doctoral dissertation). Balikesir University.

Van Den Heuvel-Panhuizen, M. & Drijvers, P. (2014). Realistic Mathematics Education. Encyclopedia of Mathematics Education, 521-525. https://doi.org/10.1007/978-94-007-4978-8_170

Van Den Heuvel-Panhuizen, M. & Drijvers, P. (2020). Realistic Mathematics Education. In: Lerman, S. (eds) Encyclopedia of Mathematics Education. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-15789-0_170.

Van Den Heuvel-Panhuizen, M. (2000). Mathematics education in the Netherlands: A guided tour. Freudenthal Institute, Utrecht University.

Van Den Heuvel-Panhuizen, M. (2003). The didactical use of models in realistic mathematics education: an example from a longitudinal trajectory on percentage. Educ Stud Math, 54(1), 9-35. https://doi.org/10.1023/ B:EDUC.0000005212.03219.dc.

Đã Xuất bản

20.05.2024

Cách trích dẫn

Nguyễn, Ái Q., Nguyễn, N. G., & Đặng, H. N. (2024). Vận dụng lí thuyết giáo dục toán học gắn với thực tiễn (RME) trong dạy học định lí Pythagoras (Toán 8). Tạp Chí Giáo dục, 24(số đặc biệt 4), 62–67. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/1976

Số

Chuyên mục

Các bài báo

Các bài báo được đọc nhiều nhất của cùng tác giả

1 2 3 > >>