Rèn luyện tư duy thuật toán trong dạy học lập trình Python giải bài toán tính giá điện

Các tác giả

  • Lê Quang Thái Trường Đại học Ngân hàng TP. Hồ Chí Minh
  • Đỗ Nhất Linh Trường Đại học Ngân hàng TP. Hồ Chí Minh
  • Nguyễn Ngọc Giang Trường Đại học Ngân hàng TP. Hồ Chí Minh

Tóm tắt

Algorithmic thinking is the most “core” thinking that needs to be equipped for students when learning programming. To solve a programming problem, we need to define the problem. Thus, algorithmic thinking is a very important step in solving problems using programming. Meanwhile, the problem of calculating electricity prices is a problem that has the potential to train algorithmic thinking. Implicit in it is the knowledge that allows us to use branch statements, import and export data. Therefore, students will clearly understand each specific step of algorithmic thinking through this electricity price calculation problem. This article studies perspectives on algorithmic thinking, algorithmic flowcharts, processes as well as ways to organize teaching and training of algorithmic thinking in teaching Python programming to solve the problem of calculating electricity prices. This teaching process can also be applied to other similar problems such as the problem of calculating taxi prices, the problem of calculating body mass index (BMI), and the problem of calculating water prices.

Tài liệu tham khảo

Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Bùi Văn Nghị (1996). Vận dụng tư duy thuật toán vào việc xác định hình để giải các bài toán hình học không gian ở trường phổ thông trung học. Luận án Phó tiến sĩ Khoa học Sư phạm Tâm lí, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội.

Cormen, T. H., Leiserson, C. E., & Rivest, R. L. (2001). Giáo trình thuật toán. NXB Thống kê.

Douadi, B., Tahar, B., & Hamid, S. (2012). Smart edutainment game for algorithmic thinking. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 31, 454-458. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2011.12.085

Futschek, G. (2006). Algorithmic thinking: The key for understanding computer science. Lecture Notes in Computer Science (Including Subseries Lecture Notes in Artificial Intelligence and Lecture Notes in Bioinformatics), 4226LNCS(November 2006), 159-168. https://doi.org/10.1007/11915355_15

Hồ Sĩ Đàm, Đỗ Đức Đông, Lê Minh Hoàng, Nguyễn Thanh Hùng (2009). Tài liệu giáo khoa Chuyên tin (quyển 1). NXB Giáo dục Việt Nam.

Larry, L. N. S. (1997). Lập trình nâng cao bằng Pascal với các cấu trúc dữ liệu. NXB Đà Nẵng.

Lockwood, E., Dejarnette, A., Thomas, M., & Mørken, K. (2022). Exemplifying algorithmic thinking in mathematics education. Proceedings of the Twelfth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education. https://hal.science/hal-03748468

Müldner, T., & Shakshuki, E. (2004). A new approach to learning algorithms. International Conference on Information Technology: Coding Computing, ITCC, 1(April 2004), 141-145. https://doi.org/10.1109/itcc.2004.1286440

Nguyễn Bá Kim (2002). Phương pháp dạy học môn Toán. NXB Đại học Sư phạm.

Nguyễn Chí Trung (2014). Phát triển tư duy thuật toán cho học sinh thông qua dạy học thuật toán ở trường Trung học phổ thông. Luận án tiến sĩ Khoa học giáo dục, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội.

Sadykova, O. V., & Il’bahtin, G. G. (2020). The Definition of Algorithmic Thinking. 113, 419-422. https://doi.org/10.2991/fred-19.2020.85

Vũ Văn Thiện, Nguyễn Tín, Nguyễn Văn Minh, Trần Quốc Mến, Lê Văn Khiêm, Phạm Thị Bích Thủy, Nguyễn Đức Hoàn (2023). Phương pháp giải các dạng toán thực tế trong kỳ thi tuyển sinh 10. NXB Dân trí.

Vương Dương Minh (1996). Phát triển tư duy thuật toán cho học sinh khi học các hệ thống số ở trường phổ thông. Luận án tiến sĩ Giáo dục học, Khoa Sư phạm Tâm lí, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội.

Webb, K. (2024). Section 4: algorithmic thinking. Retrieved from https://web.engr.oregonstate.edu/~webbky/ENGR112_files/Section4AlgorithmicThinking.pdf

Zsakó, L., & Szlávi, P. (2012). ICT Comptence: Algorithmic Thinking. Acta Didactica Napocensia, 5(2). https://eric.ed.gov/?id=EJ1054356

Đã Xuất bản

20.06.2024

Cách trích dẫn

Lê, Q. T., Đỗ, N. L., & Nguyễn, N. G. (2024). Rèn luyện tư duy thuật toán trong dạy học lập trình Python giải bài toán tính giá điện. Tạp Chí Giáo dục, 24(đặc biệt 5), 128–134. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/2408

Số

Chuyên mục

Các bài báo