Dạy học vận dụng định lí Pythagore vào giải bài toán thực tiễn ở lớp 8 theo lí thuyết giáo dục toán học gắn với thực tiễn (RME)

Các tác giả

  • Nguyễn Ngọc Giang Trường Đại học Ngân hàng Thành phố Hồ Chí Minh
  • Nguyễn Ái Quốc Trường Đại học Sài Gòn
  • Phạm Huyền Trang Trường Đại học Sư phạm Hà Nội 2
  • Đặng Huỳnh Như Trường THCS Ngô Chí Quốc, thành phố Thủ Đức, Thành phố Hồ Chí Minh

Tóm tắt

The Pythagorean Theorem is an important theorem in grade 8 in particular and the mathematics general education curriculum in general. The theory of realistic mathematics education (RME) is a theory first widely used in the Netherlands, then in the US and some other countries. Currently, this theory is applied in teaching in many countries, including Vietnam. After the 2018 General Mathematics Education Curriculum was introduced, teaching and learning in the direction of RME has received more attention. The objective of the article is to explore the RME theory, provide a mathematical modeling process as well as an example illustrating the organization of teaching and learning applying the Pythagorean theorem to solving practical problems according to the RME theory. The main method used in the article is the theoretical research method. The research results of the article show that the teaching method of applying the Pythagorean theorem according to RME theory to solve practical problems is suitable in the current context of competency-based teaching. This teaching method should be exploited and focused on more.

Tài liệu tham khảo

Blum, W., & Leiβ, D. (2006). How do student and teachers deal with mathematical modelling problem? Mathematical modelling: Eduacation engineering andeconomics.

Bonotto, C. (2008). Realistic mathematical modeling and problem posing. In W. Blum, P. Galbraith, M. Niss. H. W. Henn (Eds.), Modelling and applications in mathematics education (pp. 185-192). New York: Spinger.

Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Toán 2018 (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Cao Thị Hà, Vi Tiến Dũng (2024). Vấn đề thực tiễn trong dạy học mô hình hóa toán học ở trường phổ thông. Tạp chí Giáo dục, 24(11), 20-25.

Clements, D. H., & Sarama, J. (2013). Rethinking early mathematics: What is Research Based Curriculum for Young Children? In L. D. English & J. T. Mulligan (Eds.), Reconceptualizing Early Mathematics Learning, pp. 121-147. Dordrecht: Springer.

Eves, H. (1993). Giới thiệu lịch sử toán học. NXB Khoa học và Kĩ thuật.

Farida, F., Hartatiana, H., & Joemsittiprasert, W. (2019). The use of Realistic Mathematics Education (RME) in improving mathematical analogical ability and habits of mind. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 10(2), 175-186.

Fauzan, A., Slettenhaar, D., & Plomp, T. (2002). Traditional Mathematics Education Vs Realistic Mathematics Education: Hoping for Changes. In P. Valero & O. Skovsmose. Proceedings of the 3rd International mathematics Education and Society Conference (pp. 1-4). Copenhagen Denmark, Centre for Researh in Learning Mathematics.

Guner, N. (2018). How to teach the Pythagorean Theorem: An Analysis of Lesson Plans. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences, 51(1), 119-141.

Heuvel, A. V. D., & Panhuizen (2003). The didactical use of models in realistic mathematics education: an example from a longitudinal trajectory on percentage. Educational Studies in Mathematics, 54, 9-35.

Hoàng Thị Thanh (2019). Phát triển năng lực giải quyết vấn đề và sáng tạo cho học sinh trung học cơ sở miền núi phía Bắc thông qua các bài toán hình học có nội dung gắn với thực tiễn. Tạp chí Giáo dục, 448, 36-41.

Kapofu, L. K., & Kapofu, W. (2020). “This Maths is better than that Maths” - Exploring Learner Perceptions on the Integration of History of Mathematics in Teaching the Theorem of Pythagoras: A Case Study. International Electronic Journal of Mathematics Education, 15(3). https://doi.org/10.29333/iejme/8446

Laurens, T., Batlolona, F. A., Batlolona, J. R., & Leasa, M. (2018). How Does Realistic Mathematics Education (RME) Improve Students’ Mathematics Cognitive Achievement. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 14(2), 569-578.

Lê Thị Hoài Châu (2014). Mô hình hóa trong dạy học khái niệm đạo hàm. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm TP. Hồ Chí Minh, 65, 5-14.

Lê Thùy Trang, Phạm Anh Giang, Nguyễn Tiến Trung (2021). Vận dụng lí thuyết giáo dục toán thực (Realistic Mathematics Education) trong dạy học: Một số thách thức, nguyên tắc và khuyến nghị. Tạp chí Giáo dục, 494, 37-43.

MZ, Z. A., Urrohmah, A., & Andriani, L. (2021). The effect of application of realistic mathematics education (RME) approach to mathematical reasoning ability based on mathematics self efficacy of junior high school students in Pekanbaru. Journal of Physics: Conference Series, 1776.

Nguyen, H. H., & Tran, C. (2019). Application of Pythagorean Theorem in Certain Realistic Mathematical Problems Used for Lower Secondary Mathematics Teaching. Vietnam Journal Education, 6, 43-47.

Nguyễn Danh Nam (2020). Một số vấn đề về Giáo dục Toán học gắn với thực tiễn. Tạp chí Giáo dục, 487, 15-21.

Nguyễn Tiến Trung, Kim Anh Tuấn, Nguyễn Bảo Duy (2019). Vận dụng lí thuyết giáo dục toán học gắn với thực tiễn trong dạy học môn Toán. Tạp chí Giáo dục, 458, 37-44.

Nguyễn Tiến Trung, Phan Thị Tình (2020). Giáo dục toán thực (Realistic Mathematics Education): một số nghiên cứu lí luận và gợi ý cho việc nghiên cứu phát triển chương trình giáo dục toán học ở Việt Nam. HNUE Journal of Science, Educational Sciences, 65(4), 130-145.

Theodora, F. R. N., & Hidayat, D. (2018). The Use of Realistic Mathematics Education in Teaching the Concept of Equality. Journal of Holistic Mathematics Education, 1(2), 104-113.Blum, W., & Leiβ, D. (2006). How do student and teachers deal with mathematical modelling problem? Mathematical modelling: Eduacation engineering andeconomics.

Bonotto, C. (2008). Realistic mathematical modeling and problem posing. In W. Blum, P. Galbraith, M. Niss. H. W. Henn (Eds.), Modelling and applications in mathematics education (pp. 185-192). New York: Spinger.

Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Toán 2018 (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Cao Thị Hà, Vi Tiến Dũng (2024). Vấn đề thực tiễn trong dạy học mô hình hóa toán học ở trường phổ thông. Tạp chí Giáo dục, 24(11), 20-25.

Clements, D. H., & Sarama, J. (2013). Rethinking early mathematics: What is Research Based Curriculum for Young Children? In L. D. English & J. T. Mulligan (Eds.), Reconceptualizing Early Mathematics Learning, pp. 121-147. Dordrecht: Springer.

Eves, H. (1993). Giới thiệu lịch sử toán học. NXB Khoa học và Kĩ thuật.

Farida, F., Hartatiana, H., & Joemsittiprasert, W. (2019). The use of Realistic Mathematics Education (RME) in improving mathematical analogical ability and habits of mind. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 10(2), 175-186.

Fauzan, A., Slettenhaar, D., & Plomp, T. (2002). Traditional Mathematics Education Vs Realistic Mathematics Education: Hoping for Changes. In P. Valero & O. Skovsmose. Proceedings of the 3rd International mathematics Education and Society Conference (pp. 1-4). Copenhagen Denmark, Centre for Researh in Learning Mathematics.

Guner, N. (2018). How to teach the Pythagorean Theorem: An Analysis of Lesson Plans. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences, 51(1), 119-141.

Heuvel, A. V. D., & Panhuizen (2003). The didactical use of models in realistic mathematics education: an example from a longitudinal trajectory on percentage. Educational Studies in Mathematics, 54, 9-35.

Hoàng Thị Thanh (2019). Phát triển năng lực giải quyết vấn đề và sáng tạo cho học sinh trung học cơ sở miền núi phía Bắc thông qua các bài toán hình học có nội dung gắn với thực tiễn. Tạp chí Giáo dục, 448, 36-41.

Kapofu, L. K., & Kapofu, W. (2020). “This Maths is better than that Maths” - Exploring Learner Perceptions on the Integration of History of Mathematics in Teaching the Theorem of Pythagoras: A Case Study. International Electronic Journal of Mathematics Education, 15(3). https://doi.org/10.29333/iejme/8446

Laurens, T., Batlolona, F. A., Batlolona, J. R., & Leasa, M. (2018). How Does Realistic Mathematics Education (RME) Improve Students’ Mathematics Cognitive Achievement. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 14(2), 569-578.

Lê Thị Hoài Châu (2014). Mô hình hóa trong dạy học khái niệm đạo hàm. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm TP. Hồ Chí Minh, 65, 5-14.

Lê Thùy Trang, Phạm Anh Giang, Nguyễn Tiến Trung (2021). Vận dụng lí thuyết giáo dục toán thực (Realistic Mathematics Education) trong dạy học: Một số thách thức, nguyên tắc và khuyến nghị. Tạp chí Giáo dục, 494, 37-43.

MZ, Z. A., Urrohmah, A., & Andriani, L. (2021). The effect of application of realistic mathematics education (RME) approach to mathematical reasoning ability based on mathematics self efficacy of junior high school students in Pekanbaru. Journal of Physics: Conference Series, 1776.

Nguyen, H. H., & Tran, C. (2019). Application of Pythagorean Theorem in Certain Realistic Mathematical Problems Used for Lower Secondary Mathematics Teaching. Vietnam Journal Education, 6, 43-47.

Nguyễn Danh Nam (2020). Một số vấn đề về Giáo dục Toán học gắn với thực tiễn. Tạp chí Giáo dục, 487, 15-21.

Nguyễn Tiến Trung, Kim Anh Tuấn, Nguyễn Bảo Duy (2019). Vận dụng lí thuyết giáo dục toán học gắn với thực tiễn trong dạy học môn Toán. Tạp chí Giáo dục, 458, 37-44.

Nguyễn Tiến Trung, Phan Thị Tình (2020). Giáo dục toán thực (Realistic Mathematics Education): một số nghiên cứu lí luận và gợi ý cho việc nghiên cứu phát triển chương trình giáo dục toán học ở Việt Nam. HNUE Journal of Science, Educational Sciences, 65(4), 130-145.

Theodora, F. R. N., & Hidayat, D. (2018). The Use of Realistic Mathematics Education in Teaching the Concept of Equality. Journal of Holistic Mathematics Education, 1(2), 104-113.

Tải xuống

Đã Xuất bản

05.10.2024

Cách trích dẫn

Nguyễn, N. G., Nguyễn, Ái Q., Phạm, H. T., & Đặng, H. N. (2024). Dạy học vận dụng định lí Pythagore vào giải bài toán thực tiễn ở lớp 8 theo lí thuyết giáo dục toán học gắn với thực tiễn (RME). Tạp Chí Giáo dục, 24(19), 13–17. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/2473

Số

Chuyên mục

Các bài báo