Các yếu tố ảnh hưởng đến sự hài lòng của giảng viên về dịch vụ cơ sở vật chất Trường Đại học Điều dưỡng Nam Định

Các tác giả

  • Bùi Đức Quý Trường Đại học Giáo dục - Đại học Quốc gia Hà Nội
  • Nguyễn Thị Hải Trường Đại học Giáo dục - Đại học Quốc gia Hà Nội
  • Nguyễn Trọng Đức Trường Đại học Giáo dục - Đại học Quốc gia Hà Nội

Tóm tắt

The satisfaction of the faculty with the facility services at universities plays a crucial role in enhancing the quality of teaching and research. At Nam Dinh University of Nursing - an institution specializing in training nurses for medical facilities and hospitals - evaluating the factors affecting faculty satisfaction becomes even more important due to the specific nature of the profession. This study found that factors such as the University’s care, the facility system, and the level of responsiveness significantly impact faculty satisfaction. These factors not only directly affect the faculty’s perception but also indirectly influence the quality of their work. The research results have important implications for improving management policies and facility investments at Nam Dinh University of Nursing, aiming to increase faculty satisfaction. Additionally, the study opens up future research directions on specific measures to optimize the working environment, contributing to the improvement of education and research quality at Nam Dinh University of Nursing in particular, and universities nationwide in general.

Tài liệu tham khảo

ACUHO-I (2017). Facilities management: The role of housing and residence life. Association of College and University Housing Officers - International.

Ali, B. J., & Anwar, G. (2021). An Empirical Study of Employees’ Motivation and its Influence Job Satisfaction. International Journal of Engineering, Business and Management, 5(2), 21-30.

American Journal of Health Promotion (AJHP) (2016). Campus recreation and student wellness: A review of the literature. American Journal of Health Promotion, 30(3), 190-201.

Anwar, K., & Louis, R. (2017). Factors Affecting Students’ Anxiety in Language Learning: A Study of Private Universities in Erbil, Kurdistan. International Journal of Social Sciences & Educational Studies, 4(3), 160-174.

Association of College & Research Libraries (ACRL) (2010). Standards for libraries in higher education. Association of College & Research Libraries.

Beard, C., & Bawden, D. (2012). University libraries and the postgraduate student: physical and virtual spaces. New Library World, 113(9/10), 439-447.

Bitner, M. J., & Hubert, A. R. (1994). Encounter satisfaction versus overall satisfaction versus quality: the customer’s voice. In Rust, R. T., Oliver, R. L. (Eds), Service Quality: New Directions in Theory and Practice (pp. 72-94). Sage Publications.

Bordoloi, S., Fitzsimmons, J. A., & Fitzsimmons, M. J. (2019). Service management: Operations, strategy, information technology. McGraw-Hill.

Cronin, J. J., & Taylor, S. A. (1992). Measuring service quality: A reexamination and extension. Journal of Marketing, 56, 55-68.

EDUCAUSE (2018). The higher education IT workforce landscape. EDUCAUSE.

Gaudenzi, B., Confente, I., & Russo, I. (2020). Logistics service quality and customer satisfaction in B2B relationships: A qualitative comparative analysis approach. The TQM Journal, 33(1), 125-140.

Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., & Anderson, R. E. (2010). Multivariate Data Analysis (7th edition). Pearson.

Jamal, A., & Naser, K. (2002). Customer satisfaction and retail banking: an assessment of some of the key antecedents of customer satisfaction in retail banking. International Journal of Bank Marketing, 20(4), 146-160.

Jenkins, R. L., Smith, A., & Davis, T. (2019). Campus support services and their impact on student well-being. Journal of College Student Development, 60(5), 573-585.

Kotler, P. (2001). Marketing management: The millennium edition. Prentice Hall.

Kotler, P., & Keller, K. L. (2012). Marketing Management (14th Edition). Prentice Hall.

Litzinger, T. A., Lattuca, L. R., Hadgraft, R. G., & Newstetter, W. C. (2011). Engineering education and the development of expertise. Journal of Engineering Education, 100(1), 123-150.

Lovelock, C., & Wirtz, J. (2011). Services Marketing: People, Technology, Strategy. Pearson Prentice Hall.

Lư Phạm Thiện Duy, Bùi Quốc Khánh, Ngô Thị Thanh Thúy (2023). Đánh giá sự hài lòng của sinh viên đối với hoạt động của một số phòng bàn chức năng tại Trường Đại học Cần Thơ. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Cần Thơ, 59(2C), 203-210.

National Center for Education Statistics (NCES) (1999). Condition of America’s Public School Facilities. U.S. Department of Education.

Nguyễn Hữu Dũng (2021). Các yếu tố chất lượng dịch vụ hành chính công ảnh hưởng như thế nào đến sự hài lòng của người dân huyện Châu Phú, tỉnh An Giang?. Tạp chí Khoa học: Kinh tế và Quản trị kinh doanh, Trường Đại học Mở Thành phố Hồ Chí Minh, 16(1), 34-45.

Nguyễn Thị Xuân Hương, Nguyễn Thị Phượng, Vũ Thị Hồng Loan (2016). Các nhân tố ảnh hưởng đến sự hài lòng của sinh viên với điều kiện cơ sở vật chất và phục vụ của Trường Đại học Lâm nghiệp. Tạp chí Khoa học và Công nghệ lâm nghiệp, Trường Đại học Lâm nghiệp, 2, 163-172.

Nguyễn Văn Điệp, Nguyễn Phước Quý Quang (2018). Phân tích các yếu tố ảnh hưởng sự hài lòng của sinh viên về chất lượng dịch vụ cơ sở vật chất Trường Đại học Tây Đô. Tạp chí Nghiên cứu khoa học và Phát triển kinh tế, Trường Đại học Tây Đô, 3, 1-19.

Nteboheng, M. P., & Samson, N. A. (2021). Theories of job satisfaction in the higher education context. Academy of Entrepreneurship Journal, 27(2), 1-16.

Nunkoo, R., Teeroovengadum, V., Ringle, C., & Sunnassee, V. (2019). Service quality and customer satisfaction: The moderating effects of hotel star rating. International Journal of Hospitality Management, 91.

Odediran, S. J., Gbadegesin, J. T., & Babalola, M. O. (2015). Facilities management practices in the Nigerian public universities. Journal of Facilities Management, 13(1), 5-26. https://doi.org/10.1108/JFM-11-2013-0058

Oliver, R. L. (2010). Satisfaction: A Behavioral Perspective on the Consumer. Routledge.

Parasuraman, A., Berry, L. L., & Zeithaml, V. A. (1985). A Conceptual Model of Service Quality and Its Implications for Future Research. The Journal of Marketing, 49(4), 41-50.

Parasuraman, A., Zeithaml, V. A., & Berry, L. L. (1988). SERVQUAL: A multiple item scale for measuring customer perceptions of service quality. Journal of Retailing, 64, 12-40.

Phạm Hữu Ánh, Trần Minh Hậu, Nguyễn Thị Quỳnh Trang (2022). Vai trò của điều dưỡng viên trong cấu phần các hoạt động marketing dịch vụ bệnh viện. Tạp chí Y học Việt Nam, 513(1), 77-82.

Phạm Thế Kiên (2024). Thực trạng sự hài lòng trong công việc của đội ngũ giảng viên Đại học Huế. Tạp chí Giáo dục, 24(9), 58-64.

Phạm Thị Liên (2016). Chất lượng dịch vụ đào tạo và sự hài lòng của người học: Trường hợp Trường Đại học Kinh tế - Đại học Quốc gia Hà Nội. Tạp chí Khoa học: Kinh tế và Kinh doanh, Đại học Quốc gia Hà Nội, 32(4), 81-89.

Sharma, R. D., & Jyoti, J. (2009). Job satisfaction of university teachers: an empirical study. Journal of Services Research, 9(2), 51-80.

Trần Minh Hiếu (2013). Sự hài lòng của giảng viên trong giảng dạy và nghiên cứu tại Trường Đại học An Giang. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học An Giang, 1(1), 91-100.

Trần Việt Hoàng, Nguyễn Thị Thanh Nhàn, Đỗ Văn Phúc, Đinh Thị Tuyết, Nguyễn Thị Thu Thủy (2021). OSF PREPRINTS. https://doi.org/10.31219/osf.io/ybr4v

Yavas, U., Bilgin, Z., & Shemwell, D. J. (1997). Service quality in the banking sector in an emerging economy: A consumer survey. International Journal of Bank Marketing, 15(6), 217-223. https://doi.org/10.1108/02652329710184442

Tải xuống

Đã Xuất bản

20.10.2024

Cách trích dẫn

Bùi, Đức Q., Nguyễn, T. H., & Nguyễn, T. Đức. (2024). Các yếu tố ảnh hưởng đến sự hài lòng của giảng viên về dịch vụ cơ sở vật chất Trường Đại học Điều dưỡng Nam Định. Tạp Chí Giáo dục, 24(20), 47–52. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/2499

Số

Chuyên mục

Các bài báo