Sử dụng chuẩn đánh giá trong kiểm tra, đánh giá kết quả học tập của học sinh ở phân môn Địa lí cấp trung học cơ sở

Các tác giả

  • Dương Thị Oanh Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam
  • Nguyễn Trọng Đức Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam
  • Trần Thị Lan Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam

Tóm tắt

Up to now, educational subjects and activities at all levels, including Geography, have been developing competence and quality standards to help teachers, educational administrators and students use in the teaching and learning process; testing and assessment. In this article, the author mainly discusses the use of the standard when designing some assessment tools of Geography at secondary level through some specific examples, in order to help teachers use the standard in assessing students' learning outcomes according to their competences and help students know how to self-assess, peer assessment of results based on standard. When designing assessment tools, the scales must also be diverse and flexible, to ensure fairness, accuracy and comprehensiveness. From there, teachers have appropriate adjustment solutions and organize competence assessments for students. Thus, the use of competence and quality standards can also help teachers organize differentiated teaching to suit the different needs, competencies and learning styles of students in each classroom.

Tài liệu tham khảo

Bộ GD-ĐT (2014). Tài liệu tập huấn đổi mới kiểm tra, đánh giá theo hướng tiếp cận năng lực học sinh các môn học. Vụ Giáo dục Trung học.

Education Commission of the States (2002). No Child Left Behind Issue Brief: A Guide to Standards-Based Assessment. Department of Education, Washington, DC. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED469726.pdf

Maxwell, G. S. (2009). Defining Standards for the 21st Century. In Wyatt-Smith, C., & J. Joy Cumming, J. J. (Eds), Educational Assessment in the 21st Century: Connecting Theory and Practice (pp. 263-286). Springer Dordrecht. https://doi.org/10.1007/978-1-4020-9964-9

Mueller, J. (n.d.). Glossary of Assessment Terminology. http://jfmueller.faculty.noctrl.edu/toolbox/glossary.htm

Nguyễn Hồng Liên, Nguyễn Tuyết Nga (2023). Định hướng xây dựng Chuẩn đánh giá năng lực học sinh trong môn Tự nhiên và Xã hội, Lịch sử và Địa lí cấp Tiểu học. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 19(S2), 72-77.

Phạm Đức Quang (2022). Một số vấn đề chung về xây dựng chuẩn trong Chương trình giáo dục phổ thông. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 18(10), 1-6.

Phạm Đức Quang (2023). Hướng dẫn sử dụng Chuẩn môn Toán cấp Trung học cơ sở và Trung học phổ thông trong dạy học và đánh giá ở trường phổ thông. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 19(S2), 11-18.

The State of Queensland (2002). Discussion Papers on Assessment and Reporting. Queensland School Curriculum Council.

Đã Xuất bản

20.06.2024

Cách trích dẫn

Dương, T. O., Nguyễn, T. Đức, & Trần, T. L. (2024). Sử dụng chuẩn đánh giá trong kiểm tra, đánh giá kết quả học tập của học sinh ở phân môn Địa lí cấp trung học cơ sở. Tạp Chí Giáo dục, 24(đặc biệt 5), 100–106. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/2132

Số

Chuyên mục

Các bài báo