Bồi dưỡng năng lực giao tiếp toán học cho học sinh trong dạy học chủ đề “Xác suất có điều kiện” ở lớp 12
Tóm tắt
When the 2018 General Education Curriculum for Mathematics was introduced, the development of mathematical communication competency in teaching mathematics in general, and in teaching the topic of “Conditional probability” in Grade 12, in particular, became a focal point of attention and emphasis. The objective of this paper is to discuss the development of mathematical communication competency in teaching the topic of “Conditional probability” to enhance teaching quality. The novel contribution of this paper is the proposal of a process and the application of this process to the development of mathematical communication competency in teaching the topic of “Conditional probability” in Grade 12. The results of this paper provide a theoretical and practical foundation for educational researchers and leaders at various levels to make informed decisions regarding pedagogical guidance. This paper also serves as a useful teaching resource that helps improve the teaching effectiveness of educators on the topic of conditional probability in Grade 12.
Tài liệu tham khảo
Anim, A., Surya, E., Syahputra, E., Sirait, S., Syafitri, E., & Rahmadani, E. (2023). Analysis Of Mathematical Communication Ability In Term Of Students’ Initial Mathematics Ability. https://doi.org/10.4108/eai.19-9-2023.2340570
Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Toán (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT- BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).
Emori, H. (2008). We shall overcome dysfunctional beliefs for introducing communication study. Proceedings of APEC-KHON KAEN International Symposium 2008 Innovative Teaching Mathematics through Lesson Study III-Focusing on Mathematical Communication-Khon Kaen University.
Hirschfeld-Cotton, K. (2008). Mathematical Communication, Conceptual Understanding, and Students’ Attitudes Toward Mathematics. Action Research Projects, 4, 54.
Lương Anh Phương, Nguyễn Thanh Hưng, Lê Tuấn Anh (2021). Mức độ biểu hiện năng lực giao tiếp toán học của học sinh trung học phổ thông. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 45, 26-30.
Nguyễn Hữu Quang Huy, Trần Việt Cường, Đỗ Thị Trinh, Phạm Thị Phương Thảo (2024). Một số biện pháp phát triển năng lực giao tiếp toán học cho học sinh trong dạy học nội dung hình học (Toán 7). Tạp chí Giáo dục, 24(9), 19-24.
OECD (2017). PISA 2015 Mathematics Framework. https://doi.org/10.1787/9789264281820-5-en
Phạm Gia Đức, Phạm Đức Quang (2002). Hoạt động hình học ở trường Trung học cơ sở. NXB Giáo dục.
Rohid, N., Suryaman, S., & Rusmawati, R. D. (2019). Students’ Mathematical Communication Skills (MCS) in Solving Mathematics Problems: A Case in Indonesian Context. Anatolian Journal of Education, 4(2), 19-30. https://doi.org/10.29333/aje.2019.423a
Stacey, K., & Turner, R. (2015). Assessing mathematical literacy: The PISA experience. In Assessing Mathematical Literacy: The PISA Experience. https://doi.org/10.1007/978-3-319-10121-7
Trần Nam Dũng, Trần Đức Huyên, Nguyễn Thành Anh, Vũ Như Thư Hương, Ngô Hoàng Long, Phạm Hoàng Quân, Phạm Thị Thu Thủy (2024). Toán sách giáo viên 12. NXB Giáo dục Việt Nam.
Trịnh Thị Phương Thảo, Nguyễn Phương Thảo (2017). Năng lực giao tiếp toán học của học sinh Trường Trung học phổ thông Thái Nguyên. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 144, 101-105.
Vũ Thị Bình (2016). Bồi dưỡng năng lực biểu diễn toán học và năng lực giao tiếp toán học cho học sinh trong dạy học môn Toán lớp 6, lớp 7. Luận án tiến sĩ Khoa học giáo dục, Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam.
Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes (Vol. 86). Harvard University Press.
Yuniara, P., Sinaga, B., & Dewi, I. (2018). Analysis Of Difficulties In Completing Mathematical Communication Problem Solving In Terms Of Learning Styles Using Inquiry Learning. 200(Aisteel), 764-768. https://doi.org/ 10.2991/aisteel-18.2018.166
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép

Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .