Thiết kế hoạt động trải nghiệm trong dạy học chuyên đề Ngữ văn 11
Tóm tắt
Thematic instruction in Literature, a new component introduced in the 2018 General Education Curriculum, is designed to support students’ career orientation toward the social sciences and humanities. These modules go beyond theoretical knowledge, requiring students to demonstrate the ability to explore, create, and apply what they learn in real-life contexts. Accordingly, the design and integration of experiential learning activities in the teaching process are considered essential, as they create opportunities for students to develop both language competence and core competencies. This article discusses the design of experiential learning activities in the context of thematic Literature instruction and provides illustrative examples of such activities for Grade 11. The findings suggest that these instructional designs can serve as pedagogical resources for teachers, contributing to the enhancement of teaching effectiveness in Grade 11 Literature modules.
Tài liệu tham khảo
Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Ngữ văn (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).
Dewey, J. (1986). Experience and education. The Educational Forum, 50(3), 241-252.
Đoàn Kim Ngọc, Nguyễn Thị Hồng Nam (2024). Phát triển năng lực giải quyết vấn đề và sáng tạo cho học sinh lớp 11 qua hoạt động trải nghiệm trong môn Ngữ văn. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Cần Thơ, 60(1C), 179-189. https://doi.org/10.22144/ctujos.2024.238
Hoàng Phê (chủ biên, 2003). Từ điển tiếng Việt. NXB Đà Nẵng.
Kolb, D. A. (2014). Experiential learning: Experience as the source of learning and development. FT Press.
Nguyễn Tiến Hùng (2020). Quản lí học tập trải nghiệm. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 27, 10-14.
Nguyễn Văn Hạnh (2017). Học tập trải nghiệm: Một lí thuyết học tập đóng vai trò trung tâm trong đào tạo theo năng lực. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, 14(1), 179-187.
Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Harvard University Press.
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .









