Dạy kĩ năng đặt câu hỏi trong dạy đọc cho học sinh tiểu học theo mô hình “Chuyển giao kĩ năng”

Các tác giả

  • Trịnh Thị Hương Trường Đại học Cần Thơ

Tóm tắt

In education, questions are an important means to help students navigate and acquire the knowledge of the lesson. Numerous research studies have shown that when children are encouraged to ask questions and taught to ask questions while reading, their reading comprehension deepens. This article proposes a procedure to train questioning skills based on the model of skill transferring for primary school students in Vietnamese subjects, specifically in teaching reading with the implementation of some exercises. reading for grade 4 students as illustrations. The experimental results show that students' questioning skills were improved significantly, which exerted a positive impact on students' general reading skills.

Tài liệu tham khảo

Armbruster, Lehr, & Osborn (2001). Put reading first: The Research building blocks for teaching children to read. Jessup, M D: Education Publishing Centre.

Bandura, A. (1965). Influence of models’ reinforcement contingencies on the acquisition of imitative responses. Journal of Personality and Social Psychology, 1(6), 589.

Chin, C. & Osborne, J. (2008). Students’ questions: a potential resource for teaching and learning science. Studies in Science Education, 44(1), 1-39. https://doi.org/10.1080/03057260701828101

Cooper (1993). Learning from Pupils’ Perspectives. Bjse online submission Pack, 20(4), 129-133.

Fisher, D., & Frey, N. (2021). Better learning through structured teaching: A framework for the gradual release of responsibility. Publisher by ASCD.

Hoàng Thị Tuyết (2016). Lí luận dạy học Tiếng Việt ở tiểu học. NXB Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh.

Keene & Zimmermann (2007). Mosaic of thought: the power of comprehension strategy instruction. Second edition. Published Portsmouth, NH: Heinemann.

Nguyễn Như Ý (chủ biên, 1998). Đại từ điển tiếng Việt. NXB Văn hoá - Thông tin.

Nguyễn Thành Đức, Nguyễn Hoài An, Cao Minh Hiền, Trần Trúc Thanh, Thang Thiếu Quân (2014). Thực trạng đặt câu hỏi trong lớp học của giảng viên Khoa Sư phạm Trường Đại học Cần Thơ. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Cần Thơ, (32), 62-66.

Nguyễn Thị Minh Loan (2017). Đề xuất mô hình tập huấn dạy đặt câu hỏi trong kĩ năng đọc hiểu. TNU Journal of Science and Technology, 172(12/2), 99-104.

Oczkus (2003). Reciprocal Teaching at Work: Strategies for Improving Reading Comprehension. International Reading Association.

Palincsar & Brown (1984). Reciprocal teaching of comprehension-fostering and comprehension-monitoring activities. Cognition and Instruction, 1(2), 117-175.

Pearson & Fielding (1991). Comprehension instruction. In Barr, Kamil, Mosenthal and Pearson (Eds.). Handbook of reading research, 2, 815-860.

Pearson & Gallagher (1983). The instruction of reading comprehension. Contemporary Educational Psychology, 8, 317-344.

Rothstein, D., & Santana, L. (2011). Teaching students to ask their own questions. Harvard Education Letter, 27(5), 1-2.

Vygotsky (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Cambridge, MA: Harvard University Press.

Wood, D., Bruner, J. S., & Ross, G. (1976). The role of tutoring in problem solving. The Journal of Child Psychology and Psychiatry, 17, 89-100.

Tải xuống

Đã Xuất bản

18.01.2023

Cách trích dẫn

Trịnh , T. H. (2023). Dạy kĩ năng đặt câu hỏi trong dạy đọc cho học sinh tiểu học theo mô hình “Chuyển giao kĩ năng”. Tạp Chí Giáo dục, 22(24), 1–7. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/610

Số

Chuyên mục

Các bài báo