Quản lí hoạt động bồi dưỡng năng lực giáo dục STEM cho giáo viên tiểu học: Một nghiên cứu tại thành phố Hà Nội

Các tác giả

  • Trần Thị Hà Giang Trường Đại học Thủ đô Hà Nội
  • Phạm Thị Thu Trang Trường Tiểu học La Phù, xã An Khánh, thành phố Hà Nội

Tóm tắt

STEM education is an inevitable trend in current educational reform, contributing to the comprehensive development of primary school students. To effectively implement STEM education at the primary level, enhancing teachers’ competencies is a key requirement. This article focuses on analyzing the current situation and proposing management solutions for professional development activities to enhance STEM education competency among primary school teachers. The proposed solutions are designed to be systematic, flexible, and aligned with practical needs. They include developing appropriate training plans, diversifying training formats, managing content based on competency standards, promoting the role of instructors, strengthening coordination among stakeholders, applying technology, and ensuring resource availability. These solutions aim to improve the effectiveness of management in professional development activities and support the growth of teachers’ competences in response to educational innovation.

Tài liệu tham khảo

Adeoye, M. A., Wirawan, K. A. S. I., Pradnyani, M. S. S., & Septiarini, N. I. (2024). Revolutionizing education: Unleashing the power of the ADDIE model for effective teaching and learning. JPI (Jurnal Pendidikan Indonesia), 13(1), 202-209. https://doi.org/10.23887/jpiundiksha.v13i1.68624

Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Bộ GD-ĐT (2023). Công văn số 909/BGDĐT-GDTH ngày 08/3/2023 về việc hướng dẫn tổ chức hoạt động giáo dục STEM trong giáo dục tiểu học.

Kanter, D. E. (2010). Doing the project and learning the content: Designing project-based science curricula for meaningful understanding. Science Education, 94(3), 525-551. https://doi.org/10.1002/sce.20381

Menon, D., Shorman, D. A., Cox, D., & Thomas, A. (2023). Preservice elementary teachers conceptions and self-efficacy for integrated STEM. Education Sciences, 13(5), 529. https://doi.org/10.3390/educsci13050529

Moran, A., Seaton, M., Dilling, J., & Garone, L. (2024). A systematic review on the impact of teacher professional development programs on digital instructional integration. Frontiers in Education.

Nguyễn Thị Phương Nhung, Phạm Xuân Sơn (2024). Tổng quan các nghiên cứu ở nước ngoài về phát triển năng lực giáo dục STEM cho giáo viên - Bài học cho công tác đào tạo, bồi dưỡng giáo viên ở Việt Nam. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 20(S2), 61-66.

OECD (2016). Education at a glance 2016: OECD indicators. Paris: OECD Publishing.

Phạm Bích Thủy (2024). Xây dựng chương trình bồi dưỡng năng lực quản trị nhà trường cho cán bộ quản lí trường mầm non theo hướng cá nhân hóa. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 20(08), 55-60.

Stavermann, K. (2025). Online teacher professional development: A research synthesis on effectiveness and evaluation. Technology, Knowledge and Learning, 30(1), 203-240. https://doi.org/10.1007/s10758-024-09792-9

Thủ tướng Chính phủ (2017). Chỉ thị số 16/CT-TTg ngày 04/5/2017 về việc tăng cường năng lực tiếp cận cuộc Cách mạng công nghiệp lần thứ 4.

Tselegkaridis, S., & Sapounidis, T. (2022). Exploring the features of educational robotics and STEM research in primary education: A systematic literature review. Education Sciences, 12(5), 305. https://doi.org/10.3390/educsci12050305

UNESCO (2017). Cracking the code: Girls’ and women’s education in STEM. Paris: UNESCO.

Vescio, V., Ross, D., & Adams, A. (2008). A review of research on the impact of professional learning communities on teaching practice and student learning. Teaching and Teacher Education, 24(1), 80-91. https://doi.org/10.1016/j.tate.2007.01.004

Đã Xuất bản

30.09.2025

Cách trích dẫn

Trần, T. H. G., & Phạm, T. T. T. (2025). Quản lí hoạt động bồi dưỡng năng lực giáo dục STEM cho giáo viên tiểu học: Một nghiên cứu tại thành phố Hà Nội. Tạp Chí Giáo dục, 25(đặc biệt 7), 218–224. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/4044

Số

Chuyên mục

Các bài báo

Các bài báo được đọc nhiều nhất của cùng tác giả