Áp dụng phương pháp học tập tích hợp nội dung và ngôn ngữ (CLIL) trong giảng dạy Tiếng Anh lớp 10

Các tác giả

  • Vương Thị Hải Yến Trường Đại học Thủ đô Hà Nội
  • Trần Thị Hương Tú Trường Đại học Sư phạm Hà Nội 2
  • Trần Thị Hà Giang Trường Đại học Thủ đô Hà Nội

Tóm tắt

In the context of Vietnam's general education strongly shifting towards competency development and interdisciplinary integration according to the 2018 General Education Program, the application of teaching methods such as integrated learning of content and language has become a notable trend. This study aims to survey the application of this method in teaching English to grade 10 students at three high schools. The results show significant differences in implementation methods between educational institutions. Based on the analysis of empirical data, the study proposes a basic five-step application process, emphasizing the role of creating a psychologically safe learning environment. The recommendations include: strengthening teacher training on the method; developing appropriate teaching materials; perfecting the integrated competency assessment system; building a positive classroom environment, promoting interaction and creativity. The results obtained contribute to providing a practical basis for adjusting and developing the Content and Language Integrated Learning model suitable for the context of Vietnamese general education.

Tài liệu tham khảo

Ball, P., Kelly, K., & Clegg, J. (2015). Putting CLIL into practice. Oxford, UK: Oxford University Press.

Bentley, K. (2010). The TKT Course CLIL module. [https://doi.org/10.1017/9781009024792](https://doi.org/10.1017/9781009024792)

Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Tiếng Anh (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Coyle, D., Hood, P., & Marsh, D. (2010). CLIL: Content and Language Integrated Learning. Cambridge University Press.

Dalton-Puffer, C. (2011). Content-and-language integrated learning: From practice to principles. Annual Review of Applied Linguistics, 31, 182-204. [https://doi.org/10.1017/S0267190511000092](https://doi.org/10.1017/S0267190511000092)

Hoàng Văn Vân (tổng chủ biên), Hoàng Thị Xuân Hoa (chủ biên), Chu Quang Bình, Vũ Hải Hà, Hoàng Thị Hồng Hải, Kiều Thị Thu Hương, Nguyễn Thị Kim Phượng (2022). Tiếng Anh 10: Global Success - Sách học sinh. NXB Giáo dục Việt Nam.

Lo, Y. Y., & Lin, A. M. Y. (2015). Special issue: Designing multilingual and multimodal CLIL frameworks for EFL students. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 18(3), 261-269. [https://doi.org/10.1080/13670050.2014.988111](https://doi.org/10.1080/13670050.2014.988111)

Marsh, D. (1994). Bilingual Education & Content and Language Integrated Learning. International Association for Cross-cultural Communication, Language Teaching in the Member States of the European Union. Paris: University of Sorbonne.

Mehisto, P., Marsh, D., & Frigols, M. J. (2008). Uncovering CLIL: Content and Language Integrated Learning in bilingual and multilingual education. Macmillan Education.

Nguyễn Ngọc Anh Thi, Bùi Văn Hồng (2025). Phát triển năng lực giải quyết vấn đề và sáng tạo cho học sinh trung học cơ sở thông qua mô hình dạy học tích hợp nội dung và ngôn ngữ. Tạp chí Giáo dục, 25(số đặc biệt 2), 42-47.

Nguyễn Thị Thu Hằng, Nguyễn Thị Mai Hoa (2024). Giảng dạy tích hợp nội dung và ngôn ngữ (CLIL) ở Việt Nam: Thách thức và giải pháp. Tạp chí Nghiên cứu Nước ngoài, 40(2), 1-14.

Nguyen, H. T. M., Nguyen, H. T. T., Gao, X., Hoang, T. H., & Starfield, S. (2023). Developing professional capacity for Content Language Integrated Learning (CLIL) teaching in Vietnam: tensions and responses. Language and Education, 38(1), 118-138. [https://doi.org/10.1080/09500782.2023.2260374](https://doi.org/10.1080/09500782.2023.2260374)

Pham, P. A., & Unaldi, A. (2021). Cross-curricular collaboration in a CLIL bilingual context: the perceptions and practices of language teachers and content subject teachers. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 25(8), 2918-2932. [https://doi.org/10.1080/13670050.2021.1995320](https://doi.org/10.1080/13670050.2021.1995320)

Thuy, L. (2016). Reconsidering the first steps of CLIL implementation in Vietnam. European Journal of Language Policy, 8, 29-56.

Đã Xuất bản

30.09.2025

Cách trích dẫn

Vương, T. H. Y., Trần Thị Hương Tú, T. T. H. T., & Trần, T. H. G. (2025). Áp dụng phương pháp học tập tích hợp nội dung và ngôn ngữ (CLIL) trong giảng dạy Tiếng Anh lớp 10. Tạp Chí Giáo dục, 25(đặc biệt 7), 161–167. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/4035

Số

Chuyên mục

Các bài báo

Các bài báo được đọc nhiều nhất của cùng tác giả