Một số biểu hiện căng thẳng, trầm cảm và lo âu của sinh viên: Nghiên cứu tại Đại học Huế

Các tác giả

  • Nguyễn Thế Lợi Khoa Giáo dục Thể chất - Đại học Huế
  • Nguyễn Thị Ngọc Bé Trường Đại học Sư phạm - Đại học Huế
  • Nguyễn Phương Hồng Ngọc Trường Đại học Giáo dục - Đại học Quốc gia Hà Nội

Tóm tắt

Nowadays, under the pressure of life, the mental health of people in general and of university students in particular is a matter of concern. The article explores the current state of stress, anxiety and depression among students at 4 universities affiliated with Hue University. The research results show that 28% of the surveyed students had levels of stress ranging from mild to very severe, 50.9% had levels of anxiety ranging from mild to very severe, and 38.4% had anxiety levels ranging from mild to very severe. The severity of depression ranges from mild to very severe; Levels of stress, depression and anxiety showed no statistically significant differences between male and female students. This is the basis for relevant parties to review the situation and make adjustments or have additional intervention and prevention solutions to improve students' mental health.

Tài liệu tham khảo

Aldiabat, K. M., Matani, N. A., & Navenec, C. L. (2014). Mental health among undergraduate university students: a background paper for administrators, educators and healthcare providers. Universal Journal of Public Health, 2(8), 209-214.

Asif, S., Mudassar, A., Shahzad, T. Z., Raouf, M., Pervaiz, T. (2020). Frequency of depression, anxiety and stress among university students. Pakistan Journal of Medical Sciences, 36(5), 971-976. https://doi.org/10.12669/pjms.36.5.1873

Auerbach, R. P., Mortier, P., Bruffaerts, R., Alonso, J., Benjet, C., Cuijpers, P., ... & Kessler, R. C. (2018). WHO world mental health surveys international college student project: Prevalence and distribution of mental disorders. Journal of Abnormal Psychology, 127(7), 623.

Collins, M. E., & Mowbray, C. T. (2005). Higher education and psychiatric disabilities: National survey of campus disability services. American Journal of Orthopsychiatry, 75(2), 304-315.

Dessauvagie, A. S., Dang, H. M., Nguyen, T. A. T., & Groen, G. (2022). Mental health of university students in southeastern asia: a systematic review. Asia Pacific Journal of Public Health, 34(2-3), 172-181. Gao, W., Ping, S., Liu, X.(2020). Gender differences in depression, anxiety, and stress among college students: A longitudinal study from China. J Affect Disord, 263, 292-300. https://doi.org/10.1016/j.jad.2019.11.121

GBD 2019 Mental Disorders Collaborators. (2022). Global, regional, and national burden of 12 mental disorders in 204 countries and territories, 1990–2019: a systematic analysis for the Global Burden of Disease Study 2019. The Lancet Psychiatry, 9(2), 137-150. https://doi.org/10.1016/S2215-0366(21)00395-3 Hossain, M. M., Alam, M. A., & Masum, M. H. (2022). Prevalence of anxiety, depression, and stress among students of Jahangirnagar University in Bangladesh. Health Sci Rep, 5(2). https://doi.org/10.1002/hsr2.559

Kessler, R. C., Berglund, P., Demler, O., Jin, R., Merikangas, K. R., & Walters, E. E. (2005). Lifetime Prevalence and Age-of-Onset Distributions of DSM-IV Disorders in the National Comorbidity Survey Replication. Arch. Gen. Psychiatry, 62, 593-602.

Kryuchkova, N. A., & Volkodav, T. V. (2019). Adapting to academic life: psychological challenges of university students. Форум молодых ученых, (1-1 (29)), 75-78.

Li, L., Wang, P., Li, S., Liu, Q., Yu, F, Gou, Z., Jia, S., & Wang, X. (2023). Canonical correlation analysis of depression and anxiety symptoms among college students and their relationship with physical activity. Scientific Report, 13, 11516. https://doi.org/10.1038/s41598-023-38682-w Lovibond, P. F., & Lovibond, S. H. (1995). The structure of negative emotional states: Comparison of the Depression Anxiety Stress Scales (DASS) with the Beck Depression and Anxiety Inventories. Behaviour Research and Therapy, 33(3), 335-343. https://doi.org/10.1016/0005-7967(94)00075-U

Malik, S., Usman, J., Ali, S., & Fatima, T. (2024). Gender and Class-wise Comparison of Stressors and Perceived Levels of Depression, Anxiety and Stress among the 2nd Versus 5th Year Medical Students. Annals of King Edward Medical University, 29(Spl3), 245-253. https://doi.org/10.21649/akemu.v29iSpl3.5579

Masri, R., Kadhum, M., Farrell, S. M., Khamees, A. A., Al-Taiar, H., & Molodynski, A. (2019). Wellbeing and mental health amongst medical students in Jordan: a descriptive study. Int. Rev. Psychiatry, 17(31), 619-625. https://doi.org/10.1080/09540261.2019.1670402 Nguyễn Hoàng Thuỳ Linh, Nguyễn Thị Miên Hạ, Trần Xuân Minh Trí, Hoàng Đình Tuyên, Trần Thị Mai Liên, Võ Văn Thắng (2021). Thực trạng sức khoẻ tâm thần và một số yếu tố liên quan ở sinh viên trong làn sóng đại dịch COVID-19 thứ nhất tại một số trường đại học khoa học sức khoẻ ở Việt Nam năm 2020. Tạp chí Y học Dự phòng, 31(6), 114-120. https://doi.org/10.51403/0868-2836/2021/382

Nguyễn Thị Hải, Lại Thị Hà, Trần Công Huyền Trang, Trần Thị Mỹ, Trần Thị Vân, Hứa Thị Lệ Oanh, Phạm Thị Nga, Đỗ Thị Thùy Minh, Nguyễn Thị Thanh Huyền, Phạm Trần Vĩnh Phú (2022). Thực trạng sức khỏe tâm thần của sinh viên điều dưỡng Trường Đại học Đông Á trong thời kì giãn cách xã hội do COVID-19. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Đông Á, 1(3), 28-39.

Phan Nguyệt Hà, Trần Thơ Nhị (2022). Trầm cảm ở sinh viên Trường Đại học Y Hà Nội năm học 2020-2021 trong bối cảnh đại dịch Covid-19 và một số yếu tố liên quan. Tạp chí Y học Việt Nam, 515(1), 10-14. https://doi.org/ 10.51298/vmj.v515i1.2663

Ramón-Arbués, E., Gea-Caballero, V., Granada-López, J. M., Juárez-Vela, R., & Pellicer-García, B. (2020). The Prevalence of Depression, Anxiety and Stress and Their Associated Factors in College Students. Environmetal Research and Public Health, 17(19):7001. https://doi.org/10.3390/ijerph17197001 Tôn Thất Minh Thông, Vũ Thị Thu Huyền, Nguyễn Thị Phượng, Trương Thị Tâm Anh, Trần Lê Thủy Tiên, Phan Thị Nhu Mỳ, Nguyễn Ngọc Bảo Châu, Nguyễn Ngọc Quỳnh Anh, Nguyễn Phước Cát Tường (2021). Sức khỏe tâm thần của sinh viên Đại học Huế. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm - Đại học Huế, 2(62),163-173. Wahed, W. Y., & Hassan, S. K. (2017). Prevalence and associated factors of stress, anxiety and depression among medical Fayoum University students. Alexandria J Med, 53(1), 77-84. https://doi.org/10.1016/j.ajme. 2016.01.005

Tải xuống

Đã Xuất bản

05.10.2024

Cách trích dẫn

Nguyễn, T. L., Nguyễn, T. N. B., & Nguyễn, P. H. N. (2024). Một số biểu hiện căng thẳng, trầm cảm và lo âu của sinh viên: Nghiên cứu tại Đại học Huế. Tạp Chí Giáo dục, 24(19), 36–40. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/2478

Số

Chuyên mục

Các bài báo

Các bài báo được đọc nhiều nhất của cùng tác giả