Tích hợp giáo dục địa phương trong dạy học chủ đề “Sinh vật và môi trường” (Khoa học 5) theo hình thức bài học STEAM
Tóm tắt
Local education plays an important role in the formation and development of students' competences and qualities. At the primary level, local education is integrated into subjects and educational activities, in which applying the STEAM education model to teaching is considered an effective form of integration for students to practice creating products from locally available materials. The study has developed a 3-step process for designing a lesson plan integrating local education in the form of a STEAM lesson in teaching the topic of Biology and the Environment, Science 5, from which an illustrative lesson plan is designed. After the experiment, it was shown that students in the experimental class can apply interdisciplinary knowledge to create products applied to life, know how to propose appropriate and feasible solutions to environmental problems right in the locality where they live, meeting the objectives of the Science subject as well as the requirements of local education content in the primary school program. This result is the basis for continuing to expand the implementation of integrating local education in the form of STEAM lessons into the topics of other subjects in the primary education program, meeting the requirements of linking students' learning with real life.
Tài liệu tham khảo
Bộ GD-ĐT (2021a). Công văn số 2345/BGDĐT-GDTH ngày 07/6/2021 về việc Hướng dẫn xây dựng kế hoạch giáo dục của nhà trường cấp tiểu học.
Bộ GD-ĐT (2021b). Công văn số 3036/BGDĐT-GDTH ngày 20/7/2021 về việc chỉ đạo thực hiện nội dung giáo dục của địa phương cấp tiểu học.
Bộ GD-ĐT (2023). Công văn số 909/BGDĐT-GDTH ngày 08/3/2023 về việc hướng dẫn thực hiện giáo dục STEM trong giáo dục tiểu học.
Đào Văn Toàn, Bùi Diệu Quỳnh, Lê Thị Sông Hương (2019). Định hướng xây dựng nội dung giáo dục địa phương theo Chương trình giáo dục phổ thông mới. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 22, 84-88.
Hồ Văn Thống, Nguyễn Văn Đệ (2022). Nghiên cứu xây dựng mô hình thực hiện nội dung giáo dục địa phương đáp ứng Chương trình giáo dục phổ thông 2018. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 18(4), 12-17.
Nguyễn Hữu Hiếu, Dương Giáng Thiên Hương (2024). Thiết kế chủ đề giáo dục STEM “Đàn T’rưng Tây Nguyên” trong dạy học mạch nội dung Âm thanh môn Khoa học lớp 4 cho học sinh khu vực Tây Nguyên. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, 69(2), 71-82. http://doi.org/10.18173/2354-1075.2024-0025
Nguyễn Minh Giang (chủ biên), Nguyễn Thanh Nga, Nguyễn Lâm Hữu Phước, Tạ Hoàng Anh Khoa, Lê Thanh Trúc (2022). Vận dụng giáo dục STEAM trong dạy học môn Khoa học ở tiểu học. NXB Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh.
Ninh Thị Thúy Nga (2024). Nghiên cứu ứng dụng giáo dục STEM trong giáo dục mầm non theo mô hình 6E. Tạp chí Thiết bị Giáo dục, 2(323), 324-325.
Talib, C. A., Aliyu, F., & Anggoro, S. (2021). Online learning science through STEAM based on the local wisdom. EAI Endorsed Transactions on e-Learning, 6(21), e4. https://doi.org/10.4108/eai.19-7-2021.2312479
Watthanawara, N., Nawarat, N., Anansuchartkul, B., & Praputnitisarn, S. (2020). Strategy of Local Curriculum Development by Participatory Action Research: A Case Study in Multi-Ethnic School, Chiang Mai, Thailand. Academy of Strategic Management Journal, 19(2), 1-8.
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .









