Thiết kế website giáo dục giới tính theo hướng tích hợp liên môn ở tiểu học
Tóm tắt
The 2018 general education Curriculum at the elementary level has stipulated that sex education be implemented in an interdisciplinary approach. However, teachers encounter manifold difficulties in finding ways to implement interdisciplinary instructions of sex education and finding suitable teaching materials. This article presents the principles, designing process, and structure of a sex education website in the direction of interdisciplinary integration based on the 2018 General Education Curriculum to support teachers in acquiring appropriate teaching materials and ensuring scientific quality. Through reviewing and analyzing relevant expected outcomes of many subjects, the author introduces four general topics together with specific lessons of the website, thereby designing teaching materials for every lesson within each topic, including images, videos, infographics, case studies. The research results show that the website is really useful in supporting teachers to access, choose learning topics, teach, watch lesson videos and download teaching materials for effective integrated interdisciplinary sex education.
Tài liệu tham khảo
Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT). Bộ GD-ĐT (2023). Công văn số 4771/BGDĐT-CNTT ngày 31/2023 hướng dẫn thực hiện nhiệm vụ ứng dụng công nghệ thông tin, chuyển đổi số và thống kê giáo dục năm học 2023-2024.
Bùi Hiền (2001). Từ điển Giáo dục học. NXB Từ điển Bách khoa.
European Expert Group on Sexuality Education (2016). Sexuality education - what is it? 4, 427-431. https://doi.org/10.1080/14681811.2015.1100599
Lê Văn Tiến, Văng Thị Kim Cửu (2020). Tiếp cận tích hợp và tiếp cận liên môn trong lĩnh vực giáo dục. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, 8, 1441-1451. Mayer, R. E. (2014). The Cambridge Handbook of Multimedia Learning (2nd ed). Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9781139547369
Nguyễn Minh Giang, Đặng Nguyễn Hoài Thương, Phạm Thị Yến Nhi, Lê Ngọc Khánh Nhi, Phạm Trúc Phương, Nguyễn Duy Đang (2024). Thực trạng tích hợp giáo dục giới tính theo Chương trình giáo dục phổ thông 2018 ở các trường tiểu học tại Thành phố Hồ Chí Minh. Tạp chí Giáo dục, 24(số đặc biệt 3), 201-206.
Nguyễn Thị Phương Nhung, Phạm Xuân Sơn (2021). Xây dựng khung năng lực giáo dục giới tính của giáo viên tiểu học và trung học cơ sở. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Vinh, 50(3B), 73-84.
UNICEF (2021). Effectiveness of Digital Learning Solutions to Improve Educational Outcomes: A review of the evidence. https://www.unicef.org/media/103246/file/Effectiveness%20of%20digital%20learning%20solutions%20to%20improve%20educational%20outcomes%20/20A%20review%20of%20the%20evidence.pdf
Quốc hội (2006). Luật Công nghệ thông tin. Luật số 67/2006/QH11, ban hành ngày 29/6/2006.
Tải xuống
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .