Bước đầu nghiên cứu khả năng tích hợp lí thuyết “Học tập xã hội và cảm xúc” (SEL) qua dạy học môn Đạo đức (2018)

Các tác giả

  • Nguyễn Minh Giang Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh
  • Nguyễn Thùy Linh Sinh viên Khoa Giáo dục Tiểu học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh
  • Biện Thúy Nhàn Sinh viên Khoa Giáo dục Tiểu học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh

Tóm tắt

The Social and Emotional Learning (SEL) is very suitable for application in sex education because it aims at developing self-awareness skills, preventing, avoiding, responding to sexual abuse or other types of violence and empathizes with others to build positive relationships. The research has shown the relationship between sex education in Ethics subject and competencies in the SEL. This research has designed a lesson plan that illustrates the content of sex education in the Ethics subject in grade 3. The test results show that students have acquired and applied knowledge of sex education to handle situations in life. Through the handling of situations, students have demonstrated appropriate social-emotional competencies. This result has initially proved that applying SEL to teach integrated sex education in Ethics subject is feasible and can be effectively implemented in primary schools.

Tài liệu tham khảo

Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Giáo dục công dân (Ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018).

Buchanan, R. (2009). Social and emtional learning in classrooms: A survey of teachers' knowledge, perceptions, and practices. Journal of Applied School Psychology, 187-203.

CASEL (2018). Choosing and Using SEL Competency Assessments: What Schools and Districts Need to Known.

Durlak. J. A, R. P. (2011). The impact of enahancing students’s social and emotional learning: A meta-analysis of school-based universal interventions. Child development, 82(1), 405-432.

Elias. M. J., J. E. (1997). Promoting social and emotional learning: Guidelines for educators. New England Journal of Medicine, 337(3), 161-167.

Jones, S. M. B. (2012). Social and emotional learning in schools: from programs to strategies and commentaries. Social policy report, 1-33.

Lê Thị Thanh Chung (2002). Lí luận dạy học môn Đạo đức ở tiểu học. NXB Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh.

Nguyễn Minh Giang (2020). Giáo dục giới tính cho học sinh tiểu học. NXB Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh.

Zins, J. B. (2007). The scientific base linking social and emotional learning to school success. Journal of education and psychological consultation, 17(2-3), 191-210.

Zins, J. E., Weissberg, R. P., Wang, M. C., & Walberg, H. J. (Eds.) (2004). Building academic success on social and emotional learning: What does the research say? Teachers College Press.

Đã Xuất bản

20.09.2021

Cách trích dẫn

Nguyễn , M. G., Nguyễn , T. L., & Biện , T. N. (2021). Bước đầu nghiên cứu khả năng tích hợp lí thuyết “Học tập xã hội và cảm xúc” (SEL) qua dạy học môn Đạo đức (2018). Tạp Chí Giáo dục, 510(2), 31–36. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/228

Số

Chuyên mục

Các bài báo

Các bài báo được đọc nhiều nhất của cùng tác giả