Dạy học chủ đề steam “thiết kế mũ sinh nhật” trong dạy học Toán 8

Các tác giả

  • Đỗ Thị Hồng Minh Trường Đại học Hải Phòng
  • Nguyễn Thị Thu Hà Trường THCS Thuận Thiên, tỉnh Hải Phòng

Tóm tắt

STEAM education is an educational model of great focus in many countries around the world, including Vietnam. It is a method of applying multi-dimensional interactive education to teaching, an integrated education method with an interdisciplinary approach through practice and application. This study proposes a process of organizing STEAM teaching, including 6 steps: Identifying the problem, Researching background knowledge, Proposing and choosing solutions, Designing a model, Testing and evaluating, Completing Design and naming the product. The proposed process is illustrated through teaching the STEAM Education topic "Designing a birthday hat" in Mathematics Grade 8. The application of STEAM education to teaching Mathematics aims to help students creatively apply interdisciplinary knowledge to solve practical problems, to be engaged and passionate about learning the subject, thereby contributing to the development of problem-solving capacity and the ability to apply knowledge in practice.

Tài liệu tham khảo

Ata Akturk, A., & Demircan, O. (2017). A Review of Studies on STEM and STEAM Education in Early Childhood. Journal of Kırşehir Education Faculty, 18(2), 757-776.

Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Bộ GD-ĐT (2019). Tập huấn cán bộ quản lí, giáo viên về xây dựng chủ đề giáo dục STEM trong giáo dục trung học.

Bybee, R. W. (2013). The Case for STEM Education: Challenges and Opportunities. NSTA Press. https://my.nsta.org/resource/2722/the-case-for-stem-education-challenges-and-opportunities

Dejarnette, N. K. (2018). Implementing STEAM in the Early Childhood Classroom. European Journal of STEM Education, 3(3), 1-9. https://doi.org/10.20897/ejsteme/3878

Jamil, F.M., Linder, S. M., & Stegelin, D.A. (2018). Early Childhood Teacher Beliefs About STEAM Education After a Professional Development Conference. Early Childhood Education Journal, 46(4), 409-417. https://doi.org/10.1007/10643-017-0875-5

Martin-Paez, T., Aguilera, D., Perales-Palacios, F.J., & Vilchez-Gonzalez, J. M. (2019). What are we talking about when we talk about STEM education? A review of literature. Science Education, 103(4), 799-822. https://doi.org/10.1002/sce.21522

Nguyễn Vinh Hiển (2019). Tiếp cận dạy học STEAM trong giáo dục phổ thông hiện nay. Tạp chí Giáo dục, 459, 1-8.

Tsupros, N., Kohler, R., & Hallinen, J. (2009). STEM education: A project to identify the missing components. Intermediate Unit 1 and Carnegie Mellon.

Yakman, G. (2008). STEAM Education: An Overview of Creating a Model of Intergrative Education. Tesis, 53(9), 1689-1699.

Tải xuống

Đã Xuất bản

05.06.2022

Cách trích dẫn

Đỗ , T. H. M., & Nguyễn , T. T. H. (2022). Dạy học chủ đề steam “thiết kế mũ sinh nhật” trong dạy học Toán 8 . Tạp Chí Giáo dục, 22(11), 38–42. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/443

Số

Chuyên mục

Các bài báo