Mức độ quan tâm và thực hiện mục tiêu, nội dung tự học của sinh viên Trường Đại học Cần Thơ: thực trạng và kiến nghị

Các tác giả

  • Đoàn Thị Kiều My Trường Bách khoa - Trường Đại học Cần Thơ
  • Trần Lương Trường Đại học Cần Thơ
  • Nguyễn Thị Bích Phượng Trường Đại học Cần Thơ

Tóm tắt

Self-study plays a huge role in developing learners' competencies and qualities. Self-study goals and contents are considered two decisive factors for the quality of self-study activities. Once determining the appropriate goals and contents for self-study, students would find suitable methods and techniques of self-study and achieve better learning results. In this article, we surveyed 59 managers, 53 lecturers and 807 students at 10 training units of Can Tho University about the level of interest, goal completion and self-study content of students. The results show that the students were quite interested and generally fulfilled the self-study objectives and contents; despite some cases where students neglected the requirements for scientific research, foreign language learning skills or encountered difficulties in determining their own self-study goals and content, etc. Accordingly, the authors propose some recommendations to the University, lecturers and students in order to identify and accomplish self-study goals and contents most effectively. This study would also serve as the basis for a deeper analysis of the factors affecting self-study activities such as methods, forms, testing and assessment, etc., of students at Can Tho University.

Tài liệu tham khảo

Anderson, L. W., & Krathwohl, D. R. (2001). A taxonomy for learning, teaching, and assessing: A revision of Bloom's taxonomy of educational objectives. New York: Longman.

Bùi Thị Mùi, Phạm Phương Tâm, Trần Lương (2020). Giáo trình Lí luận dạy học hiện đại. NXB Đại học Cần Thơ.

Doãn Phương Lan (2021). Hình thức tổ chức dạy học theo hướng tăng cường tính tự học cho sinh viên. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Tây Bắc, 23, 122-125.

Đinh Lan Anh (2021). Thực trạng kĩ năng tự học của sinh viên chính quy ngành Giáo dục mầm non Trường Đại học Thủ đô Hà Nội. Tạp chí Giáo dục, 494, 49-53.

Đậu Thị Hồng Thắm (2015). Quản lí hoạt động tự học trong đào tạo theo tín chỉ của sinh viên ngành Quản lí giáo dục - Học viện Quản lí giáo dục. Tạp chí Quản lí Giáo dục, 76, 48-51.

Lê Khánh Bằng (1998). Đặc điểm của phương pháp dạy học ở đại học. NXB Đại học Sư phạm.

Nguyễn Cảnh Toàn, Lê Hải Yến (2011). Xã hội học tập học tập suốt đời và các kĩ năng tự học. NXB Dân trí.

Nguyễn Hiến Lê (1992). Tự học một nhu cầu của thời đại. NXB Giáo dục.

Nguyễn Thị Tuyết Vân, Vũ Thị Lan Hương (2017). Giảng viên quản lí hoạt động tự học của sinh viên trong đào tạo hệ thống tín chỉ. Tạp chí Giáo dục, 402, 19-21.

Phan Bích Ngọc (2009). Tổ chức tốt việc tự học cho sinh viên nhằm nâng cao chất lượng đào tạo của các trường đại học theo hình thức tín chỉ hiện nay. Tạp chí Khoa học, Đại học Quốc gia Hà Nội, 25, 160-164.

Trần Lương, Bùi Thị Mùi (2018). Giáo trình Giáo dục học. NXB Đại học Cần Thơ.

Tải xuống

Đã Xuất bản

07.02.2023

Cách trích dẫn

Đoàn , T. K. M., Trần , L., & Nguyễn , T. B. P. (2023). Mức độ quan tâm và thực hiện mục tiêu, nội dung tự học của sinh viên Trường Đại học Cần Thơ: thực trạng và kiến nghị. Tạp Chí Giáo dục, 23(2), 41–46. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/631

Số

Chuyên mục

Các bài báo