Xây dựng tài liệu giáo dục STEM hỗ trợ dạy học môn Khoa học tự nhiên trong Chương trình giáo dục phổ thông 2018

Các tác giả

  • Nguyễn Thị Thanh Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam
  • Đào Văn Toàn Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam
  • Đỗ Đức Lân Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam

Tóm tắt

Today, STEM is a powerful driver of a competitive national economy. As a result, around the world, countries are increasing their investment in STEM. In education, STEM curriculums are considered crucial in developing students to achieve 21st century competencies. Effective STEM education requires strong support for schools and teachers, including enriching teaching materials. The article presents how to develop a STEM educational document including the construction process, how to build topics and suggest topics with teaching activities suitable to the Natural Science subject in the 2018 general education program, the orientation of STEM teaching as well as the school characteristics. Research results show that STEM teaching materials will support teachers to learn, apply at the present time and continue to develop more materials for the future.

Tài liệu tham khảo

Asghar, A., Ellington, R., Rice, E., Johnson, F., & Prime, G. M. (2012). Supporting STEM education in secondary science contexts. Interdisciplinary Journal of Problem-Based Learning, 6(2), 85-125.

Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Khoa học tự nhiên (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Bộ GD-ĐT (2020). Công văn số 3089/BGDĐT-GDTrH ngày 14/8/2020 về triển khai thực hiện giáo dục STEM trong giáo dục trung học.

El-Deghaidy, H., & Mansour, N. (2015). Science teachers’ perceptions of STEM education: Possibilities and challenges. International Journal of Learning and Teaching, 1(1), 51-54.

Falloon, G., Stevenson, M., Beswick, K., Fraser, S., & Geiger, V. (2021). Building STEM in schools. Educational Technology & Society, 24(4), 110-122.

Kinboon, W., Sanghuaypai, S., & Nantachukra, A. (2019). Needs assessment for the 21st century teaching and learning in STEM education to promote students' problem-solving in Thailand. Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1340, No. 1, p. 012073). IOP Publishing. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1340/1/012073

Shernoff, D. J., Sinha, S., Bressler, D. M., & Ginsburg, L. (2017). Assessing teacher education and professional development needs for the implementation of integrated approaches to STEM education. International Journal of STEM Education, 4, 1-16.

Sustiningsih, Utaminingsih, S., & Santoso (2021). Development of Science Teaching Materials Based on STEM: A Needs Analysis. Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1823, No. 1, p. 012081). IOP Publishing. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1823/1/012081

Đã Xuất bản

20.07.2023

Cách trích dẫn

Nguyễn , T. T., Đào , V. T., & Đỗ , Đức L. (2023). Xây dựng tài liệu giáo dục STEM hỗ trợ dạy học môn Khoa học tự nhiên trong Chương trình giáo dục phổ thông 2018. Tạp Chí Giáo dục, 23(số đặc biệt 7), 128–132. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/884

Số

Chuyên mục

Các bài báo