Đề xuất quy trình sử dụng công nghệ thực tế tăng cường (AR) trong dạy học chủ đề “Trái đất và Bầu trời” (Khoa học tự nhiên 6)
Tóm tắt
The topic “Earth and Sky” in the Natural Sciences 6 program encompasses abstract knowledge about the Solar System and the Milky Way, which causes difficulties for teachers and students in the process of teaching and acquiring knowledge. Augmented reality (AR) has been used in teaching with vivid visual aids to enhance students’ imagination and visualization of scientific concepts, thereby improving their learning competence and memory. The article proposes a teaching process using AR in teaching Natural Sciences and illustrates the process through teaching the topic “Earth and Sky” in Natural Sciences 6. The initial results of the pedagogical experiments underscore the feasibility and effectiveness of using augmented reality in teaching. The deployment of AR is consistent with the trend of applying information technology in teaching in Vietnam. Therefore, future research can expand into the use of AR in teaching many other abstract topics in the Natural Science program at the middle school level such as atoms - molecules, light, electromagnetism, etc.
Tài liệu tham khảo
Billinghurst, M. (2002). Augmented Reality in Education. New Horizons for Learning.
Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phố thông môn Khoa học tự nhiên (ban hành kèm theo Thông tư 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).
Bộ GD-ĐT (2020). Công văn số 5512/BGDĐT-GDTrH ngày 18/12/2020 về việc xây dựng và tổ chức thực hiện kế hoạch giáo dục của nhà trường.
Classroom Learning with AR (2008). Retrieved from Trends in EdTech wiki: http://augreality.pbworks.com/w/
page/9469033/Classroom%20Learning%20with%20AR
Fidan, M., & Tuncel, M. (2019). Integrating augmented reality into problem based learning: The effects on learning achievement and attitude in physics education. Computers & Education, 142, 103635.
Henrysson, A., Billinghurst, M., & Ollila, M. (2005). Face to face collaborative AR on mobile phones. In Fourth ieee and acm international symposium on mixed and augmented reality (ismar'05) (pp. 80-89). IEEE.
Kerawalla, L., Luckin, R., Seljeflot, S., & Woolard, A. (2006). “Making it real”: exploring the potential of augmented reality for teaching primary school science. Virtual Reality, 10, 163-174.
Klopfer, E., & Yoon, S. (2004). Developing games and simulations for today and tomorrow’s tech savvy youth. TechTrends, 49(3), 33-41.
Nguyễn Tấn Ngọc (2020). Ứng dụng Augmented Reality trong việc giảng dạy và học tập bơm cao áp Diesel. Tạp chí Khoa học Giáo dục Kỹ thuật, Trường Đại học Sư phạm Kỹ thuật TP. Hồ Chí Minh, 58, 67-75.
Nguyễn Thị Hồng Nhung, Phạm Kim Chung, Nguyễn Quốc Huy (2020). Ứng dụng thực tế ảo tương tác 4D trong dạy học môn Vật lí và Hóa học. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, 65(1), 184-191.
Radu, I. (2012). Why Should My Students Use AR? A Comparative Review of the Educational Impacts of Augmented-Reality. IEEE, 5-8.
Shelton, B. E., & Hedley, N. R. (2002). Using augmented reality for teaching earth-sun relationships to undergraduate geography students. In The First IEEE International Workshop Agumented Reality Toolkit. https://doi.org/10.1109/ART.2002.1106948
Thái Hoài Minh, Nguyễn Minh Tuấn (2020). Ứng dụng công nghệ thực tế tăng cường nhằm nâng cao hứng thú học tập cho học sinh trong dạy học nội dung Hóa học hữu cơ 11 trung học phổ thông. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm TP. Hồ Chí Minh, 17(11), 1970-1983.
Tải xuống
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .