Thực trạng nhận thức và nhu cầu sử dụng video kèm câu hỏi tương tác trong môn Khoa học tự nhiên

Các tác giả

  • Trần Thị Ngọc Ánh Trường Đại học Sư phạm - Đại học Huế
  • Giang Tấn Linh Trường THCS Trần Huỳnh, thành phố Bạc Liêu, tỉnh Bạc Liêu

Tóm tắt

In the context of digital transformation and increased technology application in education, videos with interactive questions are becoming a useful tool in teaching Natural Science subjects. This study aims to assess the awareness, needs, and challenges of secondary school students in Vietnam regarding the use of interactive question videos in learning. Through a survey with 709 students from the provinces of Bac Lieu, Khanh Hoa, Dong Nai and Ben Tre, the results show that students are generally well aware of the benefits of this tool, particularly in enhancing initiative and self-study skills. However, the study also highlights the limitations stemming from technological infrastructure, which hinder learning effectiveness. The survey results form the basis for recommending schools to invest in and provide more systematic training to maximize the benefits of interactive videos in Natural Science teaching to meet the demands of an advanced and globally integrated education system.

Tài liệu tham khảo

Brame, C. J. (2016). Effective Educational Videos: Principles and Guidelines for Maximizing Student Learning from Video Content. CBE—Life Sciences Education, 15(4), 1-6.

Chou, C. C. (2016). An analysis of the 3D video and interactive response approach effects on the science remedial teaching for fourth grade underachieving students. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 13(4), 1059-1073.

Kusmaryono, I., Wijayanti, D., & Maharani, H. R. (2022). Number of Response Options, Reliability, Validity, and Potential Bias in the Use of the Likert Scale Education and Social Science Research: A Literature Review. International Journal of Educational Methodology, 8(4), 625-637.

Lê Thi Huyền, Hà Thị Phương, Đậu Quang Vinh, Hoàng Ngọc Thảo, Đỗ Thị Hải, Lê Văn Trọng, Nguyễn Lệ Quyên, Nguyễn Thị Nam Hiền, Đỗ Trương Thuận, Nguyễn Văn Dũng (2022). Khai thác và sử dụng video trong dạy học sinh học ở phổ thông. Báo cáo khoa học về nghiên cứu và giảng dạy sinh học ở Việt Nam, Hội nghị Khoa học Quốc gia lần thứ 5, tr 983-992. https://doi.org/10.15625/vap.2022.0108

Mayer, R. E. (2009). Multimedia Learning (2nd ed.). Cambridge University Press.

Richtberg, S., & Girwidz, R. (2018). Learning Physics with Interactive Videos-Possibilities, Perception, and Challenges. Journal of Physics: Conference Series, 1287(2019), 1-7.

Shute, V. J. (2008). Focus on Formative Feedback. Review of Educational Research, 78(1), 153-189.

Thủ tướng Chính phủ (2022). Quyết định số 131/QĐ-TTg ngày 25/01/2022 về việc phê duyệt đề án “Tăng cường ứng dụng công nghệ thông tin và chuyển đổi số trong giáo dục và đào tạo giai đoạn 2022-2025, định hướng đến năm 2030”.

Vural, O. F. (2013). The impact of a question-embedded video-based learning tool on e-learning. Educational Sciences: Theory & Practice, 13(2), 1315-1323. Wachtler, J., Hubmann, M., Zöhrer, H., & Ebner, M. (2016). An analysis of the use and effect of questions in interactive learning-videos. Smart Learning Environments, 3, 1-16.

Tải xuống

Đã Xuất bản

05.12.2024

Cách trích dẫn

Trần, T. N. Ánh, & Giang, T. L. (2024). Thực trạng nhận thức và nhu cầu sử dụng video kèm câu hỏi tương tác trong môn Khoa học tự nhiên. Tạp Chí Giáo dục, 24(23), 30–34. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/2654

Số

Chuyên mục

Các bài báo

Các bài báo được đọc nhiều nhất của cùng tác giả