Tổ chức dạy học chủ đề “Hiệu ứng nhà kính” (Khoa học tự nhiên 8) theo tiến trình nghiên cứu khoa học
Tóm tắt
Offering insights into the transfer of heat energy, the theme “Greenhouse Effect” in Natural Science 8 renders a highly abstract and significant topic that poses many difficulties for learners and teachers in their teaching-learning processes. According to the scientific research process applied to this topic, the teaching method is highly effective in developing scientific thinking, natural science capacity, and practical skills for students. The teaching process includes the following steps: asking research questions, collecting information, proposing hypotheses, making test plans, implementing plans, synthesizing knowledge, and applying. The use of the scientific research process to teach this content among students is an activity through which they can better appreciate this subject via formulating questions, somewhat testing hypotheses, and planning experiments and research. Tests from pedagogical experiments showed that the method is practical and very effective. Students learn in an active atmosphere and acquire scientific thinking skills. According to the scientific research process, the teaching method improves learning efficiency, meets educational innovation expectations, and develops students' natural science capacity. Research orientations will then be concerned with expanding the use of this method to other topics in the field of Natural Sciences.
Tài liệu tham khảo
Ban Chấp hành Trung ương (2013). Nghị quyết số 29-NQ/TW ngày 04/11/2013 về đổi mới căn bản, toàn diện giáo dục và đào tạo, đáp ứng yêu cầu công nghiệp hoá, hiện đại hoá trong điều kiện kinh tế thị trường định hướng xã hội chủ nghĩa và hội nhập quốc tế.
Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Khoa học tự nhiên (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDDT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).
Emden, M. (2021). Reintroducing “the” Scientific Method to Introduce Scientific Inquiry in Schools? A Cautionning Plea Not to Throw Out the Baby with the Bathwater. Science & Education, 30(5), 1037-1073. https://doi.org/ 10.1007/s11191-021-00235-w
Garland Jr, T. (2015). The scientific method as an ongoing process. U C/Riverside. Archived from the original on August 19, 2016.
Nguyễn Thị Hằng, Phạm Thị Hồng Tú, Nguyễn Thu Trang, Hà Văn Dũng, Nguyễn Thị Hằng Nga (2024). Vận dụng phương pháp khoa học để phát triển năng lực tìm hiểu thế giới sống cho học sinh trong dạy học chủ đề “Sinh học vi sinh vật và virus” (Sinh học 10). Tạp chí Giáo dục, 24(5), 11-16.
Nguyễn Thị Hằng, Lăng Thị Bích, Lưu Thị Hà, Nguyễn Thu Trang (2022). Tiếp cận phương pháp khoa học trong dạy học Sinh học ở trường phổ thông. Kỉ yếu Hội nghị khoa học quốc gia về nghiên cứu và dạy học Sinh học ở Việt Nam lần thứ 5, tr 1116-1124.
Nguyễn Văn Nghiệp (2018). Dạy học Vật lí dựa trên tiến trình nghiên cứu khoá học nhằm phát triển năng lực khoa học cho học sinh trung học cơ sở. Tạp chí Giáo dục, số đặc biệt kì 2 tháng 5, 179-182.
Phan Đức Duy (2012). Rèn kĩ năng tư duy cho học sinh thông qua bài tập thực hành thí nghiệm Sinh học. Tạp chí Giáo dục, 294, 47-49.
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép

Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .