Sử dụng phòng thí nghiệm ảo trong dạy học Vật lí: trường hợp dạy học chương “Chất khí” (Vật lí 10)
- Từ khóa:
- Virtual labs
- PhET
- Open Classroom
- teaching
- Physics
Tóm tắt
The development of information technology brings positive and effective solutions to the teaching process. Virtual laboratory is a tool that allows students to experience the steps of conducting science experiments similar to real labs, in a virtual environment. The article proposes the process of using a virtual laboratory according to the method of verification and application in the teaching process of “Gas” chapter of Physics 10 in high school. Using virtual labs creates favorable conditions for students to understand concepts, as well as improves the ability to predict experimental results, thereby contributing to improving Physics learning outcomes for students.
Tài liệu tham khảo
Alvarez, R., Mirzoev, T., Gowan, A., Henderson, B., Kruck, S. E. (2019). Learning labora- tories as services in private cloud deployment. J. Comput. Inf. Syst, 59, 354-362, http://dx.doi.org/10.1080/08874417.2017.1368422
Gercek, G., Saleem, N. (2008). Transforming Traditional Labs Into Virtual Computing Labs for Distance Education. iJOE, 46-51.
Kyaw, B. M., Posadzki, P., Dunleavy, G., Semwal, M., Divakar, U., Hervatis, V., Car, L. T. (2019). Offline digital education for medical students: systematic review and meta-analysis by the digital health education collaboration. J. Med. Internet Res, 21, 1-16, http://dx.doi.org/10.2196/13165
Lunce, L. M. (2006). Simulations: Bringing the benefits of situated learning to the traditional classroom. Journal of Applied Educational Technology, 3(1), 37-45.
Ma, J. & Nickerson, J. (2006). Hands-on, Simulated, and Remote Laboratories: A Comparative Literature Review. ACM Comput. Surv., 38(3), 7-13.
Moreno-Ger, P., Torrente, J., Bustamante, J., Fernández-Galaz, C., Fernández-Manjón, B., Comas-Rengifo, M.D. (2010). Application of a low-cost web-based simulation to improve students’ practical skills in medical education. Int. J. Med. Inform, 79, 459-467, http://dx.doi.org/10.1016/j.ijmedinf.2010.01.017
Nguyễn Đức Thâm, Nguyễn Ngọc Hưng (2007). Tổ chức hoạt động nhận thức cho học sinh trong dạy học Vật lí ở trường trung học phổ thông. NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.
Nguyễn Hữu Hải, Phạm Thành Nam (2017). Sản phẩm: Nền tảng phát triển giáo dục Open Classroom. Truy cập tại https://dantri.com.vn/nhan-tai-dat-viet/san-pham-nen-tang-phat-trien-giao-duc-open-classroom-201908201867288789.htm, ngày 12/5/2021.
Nguyễn Thảo (2017). Phòng thí nghiệm bằng “click” chuột của các nhà khoa học trẻ. Truy cập tại https://vietnamnet.vn/vn/giao-duc/guong-mat-tre/phong-thi-nghiem-open-classroom-bang-click-chuot-420482.html, ngày 9/5/2021.
Nguyễn Văn Khải, Nguyễn Duy Chiến, Phạm Thị Mai (2001). Lí luận dạy học Vật lí ở trường phổ thông. NXB Giáo dục.
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .