Thiết kế tình huống dạy học nội dung “Giải hệ phương trình bậc nhất hai ẩn” (Toán 9) theo bối cảnh với phương án REACT nhằm nâng cao năng lực mô hình hóa toán học cho học sinh
Tóm tắt
In current mathematics education, mathematical modeling competence is considered one of the core competences that need to be developed for students, helping them solve practical problems. Teaching Mathematics in context with the REACT method includes 5 integrated learning styles: Association, Experience, Application, Cooperation, and Transformation; meeting the requirements of current educational innovation. This study focuses on designing teaching situations associated with the content “Solving systems of first-degree equations with two unknowns” (Math 9) in the context with the REACT method to develop mathematical modeling competence for 9th grade students. In this study, we use the design-based research method to build a teaching design process in a practical context with the REACT method and illustrate the process through designing a teaching situation, close to students' lives. Applying the proposed teaching situation design process not only aims to improve students' understanding of systems of equations but also helps them develop analytical skills, critical thinking and the competence to apply mathematics to life.
Tài liệu tham khảo
Aikenhead, G. (2006). Science education for everyday life: Evidence based practice. New York and London: Teachers College Press.
Barker, V., & Millar, R. (2000). Millar Students’ reasoning about basic chemical thermodynamics and chemical bonding: what changes occur during a contextbased post-16 chemistry course? Journal of Science Education, 22, 1171-1200.
Bern, R. G., & Erickson, P. M. (2001). Contextual Teaching and Learning: Preparing Students for the New Economy. The Highlight Zone: Research @ Work.
Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Toán (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).
CORD (1999). Teaching Mathematics Contextually. CORD Communications, Inc, USA.
Đỗ Đức Thái (tổng chủ biên, 2023). Toán 9 (tập 2). NXB Đại học Sư phạm.
Eyenaka, F. D., Ekanem, C. H., & Uwak, S. O. (2013). Context - Based Teaching Strategy (CBTS) for Effective Learning of Simple Alternating Current (A.C.) Circuits in Senior Secondary School Physics. Journal of Educational and Social Research, 3(8).
Johnson, E. B. (2002). Contextual teaching and learning: what it is and why it’s here to stay. Thousand Oaks, California: A Sage Publications Company.
Kaiser, G. (2007). Modelling and modelling competenciesin school. In C. Haines, P. Galbraith,W. Blum, & S. Khan (Eds.). Mathematical modelling: Education, engineering and economics (pp. 110-119) (ICMA 12). Chichester: Horwood.
Kevin, W. C., Wilson, E., Flowers, J. L., & Farin, C. E. (2013). Scientific Basis vs. Contextualized Teaching and Learning: The Effect on the Achievement of Postsecondary Students. Journal of Agricultural Education, 53(1), 57-66.
Lê Thị Hồng Đào, Đặng Minh Trung, Phạm Sỹ Nam (2023). Thiết kế tình huống dạy học hệ phương trình bậc nhất hai ẩn ở lớp 9 theo bối cảnh thực tiễn. Tạp chí Thiết bị giáo dục, số đặc biệt 2 tháng 6, 24-30.
Maab, K., (2006). What are modeling competencies? The International Journal on Mathematics Education, 38(2), 113-142.
Nguyễn Danh Nam (2016). Phương pháp mô hình hóa trong dạy học môn Toán ở trường phổ thông. NXB Đại học Thái Nguyên.
Nguyễn Thị Mai Thủy (2021). Tiếp cận dạy học Toán theo bối cảnh với phương án React và hỗ trợ quá trình mô hình hóa toán học. Tạp chí Khoa học, Đại học Huế: Khoa học Xã hội và Nhân văn, 130(6A), 193-214.
Novri, U. S., Zulfah, Z., & Astuti, A. (2018). Pengaruh Strategi React (Relating, Experiencing, Applying, Cooperating, Transfering) Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Peserta Didik Kelas Vii Smp Negeri 1 Bangkinang. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2), 81-90. https://doi.org/10.31004/cendekia.v2i2.52
Trần Vui (2017). Từ các lí thuyết học đến thực hành trong giáo dục toán. NXB Đại học Huế.
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép

Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .