Tổng quan nghiên cứu về khó khăn trong học tập của sinh viên

Các tác giả

  • Dương Thị Kim Oanh Trường Đại học Sư phạm Kĩ thuật Thành phố Hồ Chí Minh

Tóm tắt

In order to meet the requirements for high-quality human resources and help students adapt more quickly to the context of digital transformation in education, changes in approaches and training methods towards learner-centered with the support of information and communication technology being promoted at higher education institutions. The process of transitioning the learning environment from high school to university causes students to encounter learning difficulties. The purpose of this study is to find research directions and establish in-depth research directions on students' learning difficulties. The study presents four research directions on students' learning difficulties through a systematic literature review method. Some discussions are given about “gaps” and research directions related to students' learning difficulties in a way that is linked to the characteristics of the profession, training methods, and testing the impact of solutions to support students in overcoming learning difficulties.

Tài liệu tham khảo

Brooker, A., Brooker, S., & Lawrence, J. (2017). First year students’ perceptions of their difficulties. Student Success, 8(1), 49-62.

Bulusan, F., Codamon-Dugyon, E. M., & Bolintao, J. J. M. (2021). Exploring the challenges of tertiary students in non-laboratory courses after the first year of emergency remote teaching. European Journal of Educational Research, 11(1), 481-492. https://doi.org/10.12973/eu-jer.11.1.481

Cao, L., & Nietfeld, J. L. (2007). College Students’ Metacognitive Awareness of Difficulties in Learning the Class Content Does Not Automatically Lead to Adjustment of Study Strategies. Australian Journal of Educational & Developmental Psychology, 7, 31-46.

Clark, C. H. H. (2022). Classification and Stigma: Theorising the identity impact of dyslexia for students in UK higher education. Thesis (Doctoral) Faculty of Education and Society.

Đặng Thị Lan 2015). Khó khăn tâm lí trong hoạt động học ngoại ngữ của sinh viên dân tộc thiểu số năm thứ nhất ở Trường Đại học Ngoại ngữ - Đại học Quốc gia Hà Nội. Tạp chí Khoa học, Đại học Quốc gia Hà Nội: Nghiên cứu nước ngoài, 31(3), 33-43.

Ecochard, S., & Fotheringham, J. (2017). International Students’ Unique Challenges - Why Understanding International Transitions to Higher Education Matters. Journal of Perspectives in Applied Academic Practice, 5(2), 100-108.

Fook, C. Y., & Sidhu, G. K. (2015). Investigating Learning Challenges faced by Students in Higher Education. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 186, 604-612.

Hammond, J., & Hercules, F. (2015). Understanding Dyslexia: An Introduction for Dyslexic Students in Higher Education. SHEFC National Coordinator.

Hồ Thị Trúc Quỳnh, Nguyễn Văn Bắc (2021). Thành tích học tập và đau khổ tâm lí ở sinh viên Việt Nam: Vai trò trung gian của căng thẳng học tập. Tạp chí Tâm lí học, 8(269), 36-45.

Koivuniemi, M., Panadero, E., Malmberg, J., & Järvelä, S. (2017). Higher education students’ learning challenges and regulatory skills in different learning situations. Infancia y Aprendizaje, 40(1), 19-55.

Lê Minh (2018). Khó khăn tâm lí trong học tập nhóm theo học chế tín chỉ của sinh viên sư phạm. Tạp chí Giáo dục, 428, 12-16.

Lin, S., & Scherz, S. D. (2014). Challenges Facing Asian International Graduate Students in the US: Pedagogical Considerations in Higher Education. Journal of International Students, 4(1), 16-33.

Magembe, K. S. (2019). Exploring Academic Difficulties Facing First-Year Undergraduate Students at the Institute of Adult Education, Tanzania. International Journal of Science and Research (IJSR), 8(4), 1602-1608.

Marsevani, M. (2022). The Challenges of E-Learning for Higher Education Lecturers and Learners. Journal of Education Technology, 6(3), 467-477.

Mustapha, R., Mahmud, M., Burhan, N. M., Awang, H., Sannagy, P. B., & Jafar, M. F. (2021). An Exploration on Online Learning Challenges in Malaysian Higher Education: The Post COVID-19 Pandemic Outbreak. International Journal of Advanced Computer Science and Applications(IJACSA), 12(7), 391-398.

Naong, M. N., Zwane, M. G., Mogashoa, L. G., & Fleischmann, E. (2009). Challenges of Teaching First-Year Students at Institutions of Higher Learning. International Education Study, 2(2), 170-179.

Nguyễn Thị Tứ, Đào Thị Duy Duyên (2013). Những khó khăn trong cuộc sống của sinh viên năm thứ nhất trường Đại học Sư phạm TP. Hồ Chí Minh. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm TP. Hồ Chí Minh, 50, 120-130.

Nguyễn Xuân Thức, Đào Thị Lan Hương (2007). Phân tích các biểu hiện khó khăn tâm lí trong học tập của sinh viên năm thứ nhất sư phạm. Tạp chí Tâm lí học, 9(102), 14-21.

Pino, M., & Mortari. L. (2014). The inclusion of students with dyslexia in higher education: a systematic review using narrative synthesis. Dyslexia, 20(4), 346-69.

Pirttimaa, R., Takala, M., & Ladonlahti, T. (2015). Students in higher education with reading and writing difficulties. Education Inquiry, 6(1), 24277.

Phan Thị Hồng Thảo (2022). Nghiên cứu tác động của căng thẳng học tập đến thái độ học tập của sinh viên. Tạp chí Khoa học giáo dục Việt Nam, 18(09), 7-12.

Tanga, M., & Maphosa, C. (2018). Academic hurdles facing undergraduate students at one South African University. Research in Higher Education Journal, 35, 1-15.

Tartari, E., & Kashahu, L. (2021). Challenges of Students in online Learning. Kultura i Edukacja, 134(4), 229-239. https://doi.org/10.15804/kie.2021.04.13

Uzorka, A., & Makeri, Y, A. (2020). Academic Challenges faced by Students in Higher Education during COVID-19 Pandemic. International Journal of Research and Innovation in Social Science (IJRISS), 4(7), 474-476.

Đã Xuất bản

25.06.2024

Cách trích dẫn

Dương, T. K. O. (2024). Tổng quan nghiên cứu về khó khăn trong học tập của sinh viên. Tạp Chí Giáo dục, 24(số đặc biệt 6), 275–280. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/2283

Số

Chuyên mục

Các bài báo

Các bài báo được đọc nhiều nhất của cùng tác giả