Ứng dụng công nghệ thực tế tăng cường (AR) trong dạy học môn Tự nhiên và Xã hội lớp 3

Các tác giả

  • Nguyễn Hữu Đức Nghiên cứu sinh Trường Đại học Sư phạm Kỹ thuật Thành phố Hồ Chí Minh
  • Dương Thị Kim Oanh Trường Đại học Sư phạm Kỹ thuật Thành phố Hồ Chí Minh

Tóm tắt

Amidst Vietnam’s primary education reform focusing on competence development, Grade 3 Natural and Social Studies faces challenges in knowledge visualization and student engagement. Augmented Reality (AR) offers potential solutions, yet its application is constrained by limitations in infrastructure, digital resources, and teacher competence. This study was conducted to propose effective AR integration strategies within this context. This study proposes a five-step AR-integrated lesson design model grounded in modern educational theories and the TPACK framework. Illustrated through a specific Grade 3 Natural and Social Studies lesson, the model demonstrates potential for enhancing students’ visual thinking, memory retention, and learning motivation. The research also highlights AR’s compatibility with other active learning models like the flipped classroom, project-based learning, and STEAM. The findings provide a theoretical foundation and a practical application model for integrating AR into primary education in Vietnam.

Tài liệu tham khảo

Azuma, R. T., Baillot, Y., Behringer, R., Feiner, S., Julier, S., & MacIntyre, B. (2001). Recent advances in augmented reality. IEEE Computer Graphics and Applications, 21(6), 34-47.

Bacca, J., Baldiris, S., Fabregat, R., Graf, S., & Kinshuk (2014). Augmented reality trends in education: A systematic review of research and applications. Educational Technology & Society, 17(4), 133-149.

Billinghurst, M., & Duenser, A. (2012). Augmented reality in the classroom. Computer, 45(7), 56-63.

Bruner, J. S. (1966). Toward a theory of instruction. Harvard University Press.

Gardner, H. (1983). Frames of mind: The theory of multiple intelligences. Basic Books.

Lê Thị Thanh Hà (2023). Thách thức khi ứng dụng AR trong giáo dục tiểu học tại Việt Nam. Tạp chí Thiết bị giáo dục, 234(2), 41-46.

Mishra, P., & Koehler, M. J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: A framework for teacher knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017-1054. https://doi.org/10.1111/j.1467-9620.2006.00684.x

Piaget, J. (1972). The Psychology of the Child. Basic Books.

Vygotsky, L. S. (1978). Mind in Society: The Development of Higher Psychological Processes. Harvard University Press.

Wu, H. K., Lee, S. W. Y., Chang, H. Y., & Liang, J. C. (2013). Current status, opportunities and challenges of augmented reality in education. Computers & Education, 62, 41-49.

Đã Xuất bản

03.10.2025

Cách trích dẫn

Nguyễn, H. Đức ., & Dương, T. K. O. (2025). Ứng dụng công nghệ thực tế tăng cường (AR) trong dạy học môn Tự nhiên và Xã hội lớp 3. Tạp Chí Giáo dục, 25(6), 211–216. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/4096

Số

Chuyên mục

Các bài báo

Các bài báo được đọc nhiều nhất của cùng tác giả