Tổ chức dạy học chủ đề “Hệ sinh thái” (Sinh học 12) dựa trên bối cảnh gắn với Khu bảo tồn thiên nhiên đất ngập nước Vân Long, tỉnh Ninh Bình
Tóm tắt
Teaching in context helps students connect subject knowledge with practical situations, creating opportunities for students to explore, discover, construct scientific knowledge and at the same time develop the ability to apply learned knowledge and skills to meet the objectives of the subject program. Based on the analysis of the theoretical basis of context-based teaching, teaching associated with nature reserves and the process of learning about the living world, the study proposes a context-based teaching process associated with Van Long Wetland Nature Reserve according to the process of learning about the living world in teaching the topic “Ecosystem” (Biology Grade 12), thereby contributing to the development of students' competency to explore the living world. The research results are meaningful for Biology teachers to meet the objectives of the 2018 General Education Curriculum.
Tài liệu tham khảo
Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Sinh học (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).
Gilbert, J. K. (2006). On the nature of “Context” in Chemical Education. Intenational Journal Science Education, 28, 957-976.
Hinton, A. (2015). Understanding context: Environment, language, and information architecture. O'Reilly.
Johnson, E. B. (2002). Contextual teaching and learning: what it is and why it’s here to stay. Thousand Oaks, California: A Sage Publications Company.
Kevin, W. C., Wilson, E., Flowers, J. L., & Farin, C. E. (2013). Scientific Basis vs. Contextualized Teaching and Learning: The Effect on the Achievement of Postsecondary Students. Journal of Agricultural Education, 53(1), 57-66.
Lê Thùy Trang, Phạm Anh Giang, Nguyễn Tiến Trung (2021). Vận dụng lí thuyết giáo dục toán thực (Realistics Mathematics Education) trong dạy học: Một số thách thức, nguyên tắc và kiến nghị. Tạp Chí Giáo dục, 494, 37-43.
Lu Pien Cheng (2013). The design of Mathematics Problem Using Real-life context for Young Children. Journal of Science and Mathematics, Education in Southeast Asia, 36(1), 23-43.
Nguyễn Lân Hùng Sơn (chủ biên), Nguyễn Thùy Dung, Lê Trung Dũng, Nguyễn Thanh Vân (2023). Đa dạng các loài chim ở Khu bảo tồn thiên nhiên đất ngập nước Vân Long. NXB Khoa học Tự nhiên và Công nghệ.
Nguyễn Thị Thúy Quỳnh, Nguyễn Mai Anh (2019). Ứng dụng phần mềm Arcggis để thiết kế một số chủ đề theo mô hình học tập dựa trên không gian trong dạy học Sinh thái học (Sinh học 12). Tạp chí Giáo dục, số đặc biệt kì 2 tháng 5, 280-283; 272.
OECD (2003). The PISA 2003 assessment framework: Mathematics, reading, science and problemsolving knowledge and skills. Paris: OECD.
Quốc hội (2008). Luật Đa dạng sinh học. Luật số 20/2008/QH12, ban hành ngày 13/11/2008.
Trần Thị Hải Yến (2017). Thiết kế hoạt động trải nghiệm trong dạy học phần Sinh thái học (Sinh học 12). Tạp chí Giáo dục, số đặc biệt tháng 7, 208-211.
Trinh, T. P. T. (2018). Applying real life contexts into mathematics teaching: A case study in high school in the northrn mountainous region of Vietnam. Vietnam Journal of Education, 3, 48-52.
Thủ tướng Chính phủ (2014). Quyết định số 1976/QĐ-TTg ngày 30/10/2014 về Phê duyệt quy hoạch hệ thông rừng đặc dụng cả nước đến năm 2020, tầm nhìn đến năm 2030.
Tải xuống
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .