Quy trình tổ chức dạy học phân hóa theo phong cách học tập của học sinh trong phần “Sinh học tế bào” cấp trung học phổ thông
Tóm tắt
Differentiated teaching is a personalized teaching strategy for each type of student, in accordance with students' psycho-biology, abilities, needs, and interests in order to maximize their inherent potential. In this approach, learners can actively choose learning tasks or topics suitable to their abilities, interests, and conditions. This study clarifies the concept of differentiated teaching, learning styles, and the process of organizing differentiated teaching according to students' learning styles. From there, this process was applied in teaching the topic “Chemical composition of cells” in the “Cell Biology” section in high schools. The application of differentiated teaching based on learning styles helps teachers develop suitable teaching strategies for different students, in order to maximize the inherent potential of each student, efficiently fulfill the diverse needs of students in the class, engage students in learning activities and contribute to improving the quality of teaching.
Tài liệu tham khảo
Dellinger, S. (1989). Psycho-geometrics: How to use geometric psychology to influence people. Prentice Hall Direct.
Honey, P., & Mumford, A. (1995). Using your learning styles. Peter Honey Publications.
Kolb, D. A. (1984). Experiential Learning: experience as the source of learning and development. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
Nguyễn Thị Hồng Chuyên (2014). Dạy học phân hóa dựa vào phong cách học tập của học sinh. Tạp chí Giáo dục, 347, 35-37.
Phạm Việt Quỳnh (2017). Xu hướng nghiên cứu và vận dụng dạy học phân hóa trên thế giới và ở việt nam. Tạp chí Giáo dục, 397, 37-41.
Phạm Việt Quỳnh (2018). Vận dụng tiếp cận dạy học phân hóa để tổ chức dạy học học phần “Sinh lí trẻ lứa tuổi tiểu học” cho sinh viên cao đẳng sư phạm. Luận án tiến sĩ Khoa học giáo dục, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội.
Phan Thị Thanh Hội (2018). Vận dụng dạy học phân hóa để thiết kế và tổ chức các hoạt động học tập chương Cảm ứng - Sinh học 11. Tạp chí Giáo dục, 428, 54-60.
Tomlinson, C. A. (2008). How to Differentiate Instruction in Mixed Ability Classroom. Publisher Tandem Library.
Tải xuống
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .