Một số vấn đề lí luận về huy động nguồn lực giáo dục trong tổ chức hoạt động trải nghiệm, hướng nghiệp ở trường trung học
Tóm tắt
The 2018 general education program for secondary schools identifies experiential and vocational activities as mandatory educational activities. This is an educational activity with characteristics such as open content with rich topics; diverse organizational methods in different educational environments. Therefore, this process requires organization with the participation of educational forces inside and outside the school and needs to mobilize many other resources such as financial, material and information resources. Based on analysis, synthesis, and comparison of research related to the process of organizing experiential and career guidance activities in high schools. The article presents theoretical issues about mobilizing and synthesizing resources to organize experiential and career guidance activities in schools such as: principles, goals, content and methods of resource mobilization. The research results will help administrators and teachers at secondary schools apply it to synchronously mobilize and coordinate resources to organize quality experiential and career guidance activities in schools, thereby contribute to improving the quality of comprehensive education for students.
Tài liệu tham khảo
Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).
Bộ GD-ĐT (2020). Phối hợp giữa nhà trường, gia đình và xã hội trong giáo dục đạo đức, lối sống cho học sinh trường trung học cơ sở/trung học phổ thông. Tài liệu bồi dưỡng cho giáo viên mô đun 8.
Lê Thị Hoài Thương (2019). Tổ chức hoạt động trải nghiệm cho học sinh trung học phổ thông. Tạp chí Khoa học giáo dục, 19, 42-47.
Ngoc, N. T. (2024). Perceptions of Tay and Nung ethnic teachers and students regarding the importance of creative experiential activities in developing communication skills. International Journal of Education and Practice, 12(3), 769-781.
Nguyễn Thị Liên (chủ biên), Nguyễn Thị Hằng, Tưởng Duy Hải, Đào Thị Ngọc Minh (2016). Tổ chức hoạt động trải nghiệm sáng tạo trong nhà trường phổ thông. NXB Giáo dục Việt Nam.
Nguyễn Thị Ngọc (2021). Quy trình lựa chọn phương pháp và hình thức tổ chức hoạt động trải nghiệm, hướng nghiệp ở trường trung học sơ sở. Tạp chí Giáo dục, 504, 40-43.
Nguyễn Tiến Hùng (2014). Quản lí chất lượng trong giáo dục. NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.
Nguyễn Tiến Hùng (2019). Quản lí huy động nguồn lực phát triển cơ sở giáo dục. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 13, 7-11.
PEPFAR (2013). Resource Mobilization US President’s Emergency Plan For AIDS Relief Perspective. Dakar Senegal.
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .