Thực trạng hoạt động tổ chuyên môn ở các trường trung học cơ sở: Nghiên cứu tại huyện Nhơn Trạch, tỉnh Đồng Nai

Các tác giả

  • Trương Đình Thăng Trường Cao đẳng Sư phạm Quảng Trị
  • Trương Ngọc Linh Trường THCS Hiệp Phước, huyện Nhơn Trạch, tỉnh Đồng Nai

Tóm tắt

The professional group is an official institution within the school structure, playing a crucial role in improving teaching quality and fostering professional development for teachers. It serves not only as a platform for teachers to exchange experiences and teaching methods but also engages in activities that meet the demands of educational reform, such as implementing the 2018 General Education Program, revising textbooks, and improving assessment methods. This study aims to evaluate the current functioning of professional learning communities in secondary schools in Nhơn Trạch District, Đồng Nai Province, within the context of ongoing educational reforms. Using a mixed[1]methods approach, combining both qualitative and quantitative research, the results reveal that while the professional groups are vital in enhancing teachers' professional capacity, there are still significant limitations in management and organization. The paper suggests solutions to improve the effectiveness of the professional groups, such as enhancing management skills for the professional group leaders and increasing support from school administrators. The significance of this research lies in its contribution to improving education quality through optimizing the professional group activities in the current reform context.

Tài liệu tham khảo

Admiraal, W., Schenke, W., De Jong, L., Emmelot, Y., & Sligte, H. (2021). Schools as professional learning communities: What can schools do to support professional development of their teachers? Professional Development in Education, 47(4), 684-698. https://doi.org/10.1080/19415257.2019.1665573

DuFour, R. (2004). What is a “professional learning community”? Educational Leadership, 61(8), 6-11.

Erkens, C., & Twadell, E. (2012). Leading by design: An action framework for PLC at work leaders. Solution Tree Press.

Henderson, D. (2018). Staff collaboration for student success: Implementation challenges of professional learning communities and response to intervention. BU Journal of Graduate Studies in Education, 10(2), 39-44.

Hồ Văn Thống, Nguyễn Hữu Duyên (2023). Thực trạng quản lí hoạt động tổ chuyên môn các trường trung học cơ sở ở huyện Tháp Mười, tỉnh Đồng Tháp. Tạp chí Khoa học Trường Đại học Đồng Tháp, 12(04S), 144-156. https://doi.org/10,52714/dthu.12.04S.2023.1190

Nguyễn Mậu Đức, Hoàng Thị Chiên (2014). Đổi mới sinh hoạt chuyên môn của giáo viên thông qua mô hình “nghiên cứu bài học” ở Việt Nam. Tạp chí Giáo dục, 335, 36-39.

Schaap, H., & de Bruijn, E. (2018). Elements affecting the development of professional learning communities in schools. Learning Environments Research, 21, 109-134. https://doi.org/10.1007/s10984-017-9244-y

Tayag, J. R. (2020). Professional learning communities in schools: Challenges and opportunities. Universal Journal of Educational Research, 8(4), 1529-1534. https://doi.org/10.13189/ujer.2020.080443

Trương Đình Thăng, Đinh Thị Hồng Vân, Nguyễn Thị Quỳnh Anh, Trần Hải Ngọc (2021). Thực trạng học tập phát triển nghề nghiệp của giáo viên phổ thông trong bối cảnh đổi mới giáo dục Việt Nam. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 37, 48-53.

Đã Xuất bản

30.11.2024

Cách trích dẫn

Trương, Đình T., & Trương, N. L. (2024). Thực trạng hoạt động tổ chuyên môn ở các trường trung học cơ sở: Nghiên cứu tại huyện Nhơn Trạch, tỉnh Đồng Nai. Tạp Chí Giáo dục, 24(11), 266–270. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/2792

Số

Chuyên mục

Các bài báo