Ứng dụng công nghệ thông tin trong dạy học ở trường phổ thông: xu hướng, thực trạng và khuyến nghị

Các tác giả

  • Lê Trần Minh Trung Học viên cao học khoá 12, ngành Quản lí Giáo dục, Trường Đại học Đồng Tháp
  • Phan Ngọc Thạch Trường Đại học Đồng Tháp

Tóm tắt

The 4.0 Industrial Revolution brings great development opportunities but also poses many challenges. In Vietnam, Education and Training is identified as an important field to create quality human resources. Applying IT in teaching is an urgent and important requirement. Research shows that the application of information technology (IT) in teaching in high schools has achieved significant progress. To further improve the effectiveness of IT application, comprehensive solutions are needed to improve infrastructure, provide modern teaching equipment, and especially increase teacher training in advanced technologies such as AI and virtual reality. To improve the effectiveness of IT application, the education sector needs to organize more in-depth training courses on the application of artificial intelligence (AI) and virtual reality technologies in teaching to help teachers improve their skills and knowledge. applied more effectively in practice.

Tài liệu tham khảo

Boothe, E. A. (2017). A Case Study of the Implementation and Adoption of a Learning Management System (LMS) in a Large Urban School District (Doctoral dissertation).

Bộ GD-ĐT (2022). Quyết định số 1282/QĐ-BGDĐT ngày 10/05/2022 Ban hành Kế hoạch tăng cường ứng dụng công nghệ thông tin và chuyển đổi số trong giáo dục và đào tạo giai đoạn 2022-2025 của Bộ Giáo dục và Đào tạo.

Bộ GD-ĐT (2024). Công văn số 4324/BGDĐT-CNTT hướng dẫn thực hiện nhiệm ứng dụng công nghệ thông tin, chuyển đổi số và thống kê giáo dục năm học 2024-2025.

Dương Trường Sơn, Phan Ngọc Thạch (2024). Thực trạng quản lí hoạt động ứng dụng công nghệ thông tin trong dạy học ở các trường trung học cơ sở huyện Cát Tiên, tỉnh Lâm Đồng. Tạp chí Giáo dục, 24(số đặc biệt 6), 232-237.

Freina, L., & Ott, M. (2015, April). A literature review on immersive virtual reality in education: state of the art and perspectives. In The international scientific conference elearning and software for education (Vol. 1, No. 133, pp. 10-1007).

Garrison, D. R., & Kanuka, H. (2004). Blended learning: Uncovering its transformative potential in higher education. The Internet and Higher Education, 7(2), 95-105.

Gligorea, I., Cioca, M., Oancea, R., Gorski, A. T., Gorski, H., & Tudorache, P. (2023). Adaptive learning using artificial intelligence in e-learning: A literature review. Education Sciences, 13(12), 1216.

Hamari, J., Shernoff, D. J., Rowe, E., Coller, B., Asbell-Clarke, J., & Edwards, T. (2016). Challenging games help students learn: An empirical study on engagement, flow and immersion in game-based learning. Computers in Human Behavior, 54, 170-179.

Hilton III, J., Fischer, L., Wiley, D., & Williams, L. (2016). Maintaining momentum toward graduation: OER and the course throughput rate. International Review of Research in Open and Distributed Learning, 17(6), 18-27.

Kozma, R. (2009). Transforming education: Assessing and teaching 21st century skills. The Transition to Computer-Based Assessment, 13(21), 207.

Laak, K. J., & Aru, J. (2024). AI and personalized learning: bridging the gap with modern educational goals. arXiv preprint arXiv:2404.02798.

Lệ Nguyễn (2024). Giải “bài toán” đưa Công nghệ thông tin đến gần hơn với học sinh vùng khó. https://giaoduc.net.vn/giai-bai-toan-dua-cntt-den-gan-hon-voi-hoc-sinh-vung-kho-post246209.gd

Phòng GD-ĐT huyện Củ Chi (2024). Công văn số 935/BC-GDDT-TH Báo cáo tổng kết công tác Giáo dục Tiểu học năm học 2023-2024.

Quốc hội (2023). Luật Viễn thông. Luật số 24/2023/QH15, ban hành ngày 24/11/2023.

Schroeder (2008). Active learning with interactive whiteboards: A literature review and a case study for college freshmen. Communications in Information Literacy, 1(2), 5.

Thủ tướng Chính phủ (2017). Quyết định số 117/QĐ-TTg phê duyệt Đề án “Tăng cường ứng dụng công nghệ thông tin trong quản lí và hỗ trợ các hoạt động dạy - học, nghiên cứu khoa học góp phần nâng cao chất lượng giáo dục và đào tạo giai đoạn 2016-2020, định hướng đến năm 2025”.

Trần Thị Hương, Hồ Văn Liên, Võ Thị Hồng Trước, Nguyễn Đắc Thanh (2014). Giáo dục học phổ thông. NXB Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh.

Trung tâm Truyền thông Giáo dục (2017). Tăng cường ứng dụng công nghệ thông tin góp phần nâng cao chất lượng giáo dục và đào tạo. Cổng Thông tin Điện tử Bộ GD-ĐT.

Đã Xuất bản

28.02.2025

Cách trích dẫn

Lê, T. M. T., & Phan, N. T. (2025). Ứng dụng công nghệ thông tin trong dạy học ở trường phổ thông: xu hướng, thực trạng và khuyến nghị. Tạp Chí Giáo dục, 25(1), 323–328. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/3270

Số

Chuyên mục

Các bài báo

Các bài báo được đọc nhiều nhất của cùng tác giả