Quản lí hoạt động giáo dục quốc phòng và an ninh cho học sinh các trường trung học phổ thông ở Thành phố Cao Lãnh, tỉnh Đồng Tháp
Tóm tắt
National Defense and Security Education (NDSE) is a compulsory component of the general education curriculum, aiming to foster students’ awareness and responsibility in safeguarding the Fatherland. However, its quality depends largely on the management of this activity by stakeholders in high schools. Therefore, this article focuses on clarifying several theoretical issues such as the concept, characteristics, and content of management. Based on this foundation, a survey and analysis of the current situation were conducted to identify the causes of limitations and provide grounds for adjustments to improve the effectiveness of NDSE for students in high schools in Dong Thap Province. The survey results show that the management of NDSE activities for students in high schools in Cao Lanh City is currently at a fairly good level. Nevertheless, some shortcomings remain, including: a number of administrators and teachers not fully recognizing the role of NDSE; educational planning that is still formalistic; organizational and directive activities lacking systematic implementation; extracurricular education and practical training not being sufficiently invested in; and assessment content that is not comprehensive, especially regarding practical skills. Therefore, if high school managers in the area clearly identify these limitations and promptly make adjustments, the quality of NDSE for students will be enhanced, thereby contributing to the fulfillment of future national defense requirements.
Tài liệu tham khảo
Ban Tuyên giáo Trung ương (2018). Hướng dẫn công tác phối hợp tổ chức giáo dục quốc phòng và an ninh trong nhà trường giai đoạn mới.
Bộ GD-ĐT (2020). Thông tư số 46/2020/TT-BGDĐT ngày 24/11/2020 ban hành Chương trình môn Giáo dục quốc phòng và an ninh cấp trung học phổ thông.
Bộ GD-ĐT (2021). Thông tư số 22/2021/TT-BGDĐT ngày 20/7/2021 quy định đánh giá học sinh trung học.
Đảng Cộng sản Việt Nam (2016). Văn kiện Đại hội đại biểu toàn quốc lần thứ XII. NXB Chính trị Quốc gia - Sự thật.
Nguyễn Quốc Chí, Nguyễn Thị Mỹ Lộc (2008). Giáo trình Quản lí giáo dục. NXB Đại học Sư phạm.
Nguyễn Văn Cường (2018). Quản lí giáo dục trong trường phổ thông. NXB Đại học Sư phạm.
Nguyễn Văn Hòa (2019). Đổi mới kiểm tra, đánh giá trong dạy học giáo dục quốc phòng và an ninh ở trường trung học phổ thông. Tạp chí Giáo dục Quốc phòng và An ninh, 12(45), 28-31.
Nguyễn Văn Hòa (2020). Một số vấn đề về quản lí giáo dục quốc phòng và an ninh trong nhà trường phổ thông. Tạp chí Giáo dục và Xã hội, 124, 23-25.
Phạm Thanh Tuấn, Hà Trọng Sức (2023). Thực trạng và đề xuất giải pháp tăng cường giáo dục quốc phòng, an ninh trong hệ thống giáo dục quốc dân hiện nay. Tạp chí Giáo dục, 23(số đặc biệt 4), 143-147.
Quốc hội (2013). Luật Giáo dục quốc phòng và an ninh. Luật số 30/2013/QH13, ban hành ngày 19/6/2013.
Trần Kiểm (2008). Quản lí giáo dục - Lí luận và kĩ năng. NXB Đại học Huế.
Trịnh Xuân Việt (2023). Đổi mới công tác giáo dục quốc phòng và an ninh trong điều kiện Cách mạng công nghiệp lần thứ tư. Tạp chí Giáo dục, 23(số đặc biệt 9), 45-48.
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .









