Động cơ và sự trì hoãn trong học tập của sinh viên Trường Đại học Sư phạm - Đại học Huế: thực trạng và khuyến nghị

Các tác giả

  • Nguyễn Thị Trâm Anh Học viên cao học K30 Tâm lí học, Trường Đại học Sư phạm - Đại học Huế
  • Nguyễn Bá Phu Trường Đại học Sư phạm - Đại học Huế

Tóm tắt

Procrastination is a problem that affects people in all areas of life, especially learning. Procrastination in learning is a fairly common phenomenon among students, so the research aims to examine the relationship between motivation to study and procrastination in learning, thereby finding methods to reduce the level of procrastination. The research results show that procrastination in studying was a quite serious problem for the students at the University of Education - Hue University and had an impact on the students' academic results. To solve this problem, it is necessary to understand the factors that affect academic procrastination and come up with corrective measures.

Tài liệu tham khảo

Beswick, G., Rothblum, E. D., & Mann, L. (1988). Psychological antecedents of student procrastination. Australian Psychologist, 23(1), 207-217. https://doi.org/10.1080/00050068808255605

Bùi Văn Huệ (2000). Giáo trình Tâm lí học. NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.

Grund, A., & Fries, S. (2018). Understanding procrastination: A motivational approach. Personality and Individual Differences, 121, 120-130. https://doi.org/10.1016/j.paid.2017.09.035

Lee, E. (2005). The relationship of motivation and flow experience to academic procrastination in university students. The Journal of Genetic Psychology, 166(1), 5-15. https://doi.org/10.3200/GNTP.166.1.5-15

Moonaghi, H. K., & Beydokhti, T. B. (2017). Academic Procrastination and Its Characteristics: A Narrative Review. Future of Medical Education Journal, 7(2), 43-50. https://doi.org/10.22038/fmej.2017.9049

Nguyễn Quang Uẩn (chủ biên), Trần Hữu Luyến, Trần Quốc Thành (2003). Tâm lí học đại cương. NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.

O’Brien, W. K. (2002). Applying the transtheoretical model to academic procrastination. Dissertation Abstracts International: Section B: The Sciences and Engineering, 62(11-B), 5359.

Rozental, A., & Carlbring, P. (2014). Understanding and Treating Procrastination: A Review of a Common Self-Regulatory Failure. Psychology, 5(13), 1488-1502. http://doi.org/10.4236/psych.2014.513160

Steel, P. (2007). The nature of procrastination: A meta-analytic and theoretical review of quintessential self-regulatory failure. Psychological Bulletin, 133(1), 65-94. http://doi.org/10.1037/0033-2909.133.1.65

Steel, P. (2010). Arousal, avoidant and decisional procrastinators: do they exist?. Personality and Individual Differences, 48(8), 926-934. https://doi.org/10.1016/j.pay.2010.02.025

Vallerand, R. P. (1992). The academic motivation scale: A measure of intrinsic, extrinsic, and amotivation in education. Educational and Psychological Measurement, 52(1), 1003-1017. http://doi.org/10.1177/0013164492052004025

Zacks, S., & Hen, H. (2018). Academic interventions for academic procrastination: A review of the literature. Journal of Prevention & Intervention in the Community, 46(2), 117-130. https://doi.org/10.1080/10852352.2016.1198154

Tải xuống

Đã Xuất bản

20.12.2023

Cách trích dẫn

Nguyễn , T. T. A., & Nguyễn , B. P. (2023). Động cơ và sự trì hoãn trong học tập của sinh viên Trường Đại học Sư phạm - Đại học Huế: thực trạng và khuyến nghị . Tạp Chí Giáo dục, 23(24), 41–45. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/1135

Số

Chuyên mục

Các bài báo