Ứng dụng công nghệ in 3D trong dạy học khái niệm “Hình hộp chữ nhật” (Toán 7)

Các tác giả

  • Nguyễn Duy Thiệu Trường THCS Võ Trường Toản, Biên Hòa, tỉnh Đồng Nai/Học viên cao học K 22.1, Trường Đại học Sài Gòn
  • Phạm Sỹ Nam Trường Đại học Sài Gòn
  • Nguyễn Đăng Minh Phúc Học viên cao học K 22.1, Trường Đại học Sài Gòn

Tóm tắt

3D printing technology is increasingly developing and popular in many fields. For mathematics education, using this technology brings many practical effects such as promoting active learning and developing mathematical competences for students; concepts and abstract properties of mathematics can be expressed visually, explicitly and can be touched by the learners' own senses. This study designed a teaching situation for the concept of “Rectangular Box” (Math 7) with the support of 3D printing technology. The results showed that students formed concepts as well as were more active in the learning process when using 3D printing technology, while developing the competence to solve mathematical problems and the competence to use tools and means of learning mathematics.

Tài liệu tham khảo

Asempapa, R. S., & Love, T. S. (2021). Teaching Math modeling through 3d-printing: Examining the influence of integrative professional development. Social Science and Mathematics.

Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Toán (ban hành kèm Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Cheng, L., Antonenko, P., Ritzhaupt, A. D., Dawson, K., Miller, D., MacFadden, B., Grant, C., Sheppard, T. D., & Ziegler, M. (2020). Exploring the influence of teachers' beliefs and 3D printing integrated STEM instruction on students' STEM motivation. Computers & Education, 158, 103983. Dilling, F., & Witzke, I. (2018). 3D-Printing-Technology in Mathematics education - Examples from the calculus. Vietnam Journal of Education, 5, 54-58.

Dilling, F., & Witzke, I. (2020). The Use of 3D-Printing Technology in Calculus Education: Concept Formation Processes of the Concept of Derivative with Printed Graphs of Functions. Digital Experiences in Mathematics Education, 6, 320-339.

Gibson, I., Rosen, D., & Stucker, B. (2014). Additive manufacturing technologies: 3D printing, rapid prototyping, and direct digital manufacturing. Springer.

Novak, E. (2022). 3D Printing in Education.Routledge.

Nguyễn Đăng Minh Phúc, Phạm Thị Mỹ Nhân (2023). Ứng dụng công nghệ in 3D hỗ trợ dạy học chủ đề “Thể tích khối tròn xoay” (Toán 12). Tạp chí Giáo dục, 23(23), 1-6.

Rebecca, L. (2017). Additive manufacturing, explained. MIT Sloan School of Management.

Đã Xuất bản

25.10.2024

Cách trích dẫn

Nguyễn, D. T., Phạm, S. N., & Nguyễn, Đăng M. P. (2024). Ứng dụng công nghệ in 3D trong dạy học khái niệm “Hình hộp chữ nhật” (Toán 7). Tạp Chí Giáo dục, 24(đặc biệt 10), 32–37. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/2543

Số

Chuyên mục

Các bài báo

Các bài báo được đọc nhiều nhất của cùng tác giả