Dạy học nội dung “Số các tổ hợp” (Toán 10) với sự hỗ trợ của trí tuệ nhân tạo (AI)

Các tác giả

  • Lê Hoàng Hạc Sinh viên lớp DTO1211, Trường Đại học Sài Gòn
  • Phạm Sỹ Nam Trường Đại học Sài Gòn

Tóm tắt

In the context of current educational innovation, artificial intelligence (AI) has emerged as a potential tool to improve the quality of education. AI is a technology platform that can provide a diverse system of exercises, simulating real-life situations. In particular, AI can support teachers in designing creative lessons, combining theory and practice, allowing teachers to focus more on teaching and interacting with students. In this study, we use qualitative research methods, synthesize documents, and propose a teaching process for the content “Number of combinations” (Math 10) with the support of AI and illustrate this process specifically. With the support of AI, teachers can simulate real-life situations to support the teaching process of formulas for number of combinations, helping students better understand the application of this knowledge in life; thereby, contributing to improving the quality of education and meeting the requirements of the digital age.

Tài liệu tham khảo

Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn môn Toán (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TTBGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Bùi Thị Hà Anh (2024). Một số biện pháp dạy học nội dung đại số - tổ hợp ở lớp 10 theo hướng phát triển năng lực mô hình hóa toán học cho học sinh. Tạp chí Thiết bị Giáo dục, 01(304), 133-135.

Đỗ Đức Thái (tổng chủ biên kiêm chủ biên), Phạm Xuân Chung, Nguyễn Sơn Hà, Nguyễn Thị Phương Loan, Phạm Sỹ Nam, Phạm Minh Phương, Phạm Hoàng Quân (2023). Toán 10 (tập 2). NXB Đại học Sư phạm.

Đỗ Đức Thái, Đỗ Tiến Đạt, Nguyễn Hoài Anh, Phạm Xuân Chung, Nguyễn Sơn Hà, Phạm Sỹ Nam (2019). Hướng dẫn dạy học môn Toán trung học phổ thông theo chương trình giáo dục phổ thông mới. NXB Đại học Sư phạm.

Haseski. H. I. (2019). What do Turkish pre-service teachers think about artificial intelligence? International Journal of Computer Science Education in Schools, 3(2).

Karsenti, T. (2019). Artificial intelligence in education: The urgent need to prepare teachers for tomorrow’s schools. Formation et profession, 27(01), 112-116.

Nguyễn Tất Thắng, Đặng Thị Thu Hà, Lã Đăng Hiệp (2021). Ứng dụng của trí tuệ nhân tạo trong giáo dục. Tạp chí Thiết bị Giáo dục, 245, 1-3.

Wartman, S. A., & Combs, C. D. (2018). Medical education must move from the information age to the age of artificial intelligence. Academic Medicine, 93(8), 1107-1109.

Zhiming, Y., Xiaxia, T., Xuan, Q., Fei, Z., & Yuanmei, D. (2017). The connotations, key technologies and application trends of educational artificial intelligence (EAI): Interpretation and analysis of the two reports entitled “Preparing for the future of artificial intelligence” and “The national artificial intelligence research and development strategi plan”. Journal of Distance Education, 01, 26-35.

Đã Xuất bản

31.05.2025

Cách trích dẫn

Lê, H. H., & Phạm, S. N. (2025). Dạy học nội dung “Số các tổ hợp” (Toán 10) với sự hỗ trợ của trí tuệ nhân tạo (AI). Tạp Chí Giáo dục, 25(đặc biệt 4), 128–133. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/3689

Số

Chuyên mục

Các bài báo

Các bài báo được đọc nhiều nhất của cùng tác giả

1 2 > >>