Quản lí văn hóa nhà trường tại một số trường trung học phổ thông công lập Thành phố Hồ Chí Minh: Thực trạng và giải pháp

Các tác giả

  • Nguyễn Thị Tú Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh
  • Nguyễn Sỹ Thư Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh
  • Dư Thống Nhất Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh

Tóm tắt

In the context of implementing the 2018 General Education Program, school culture management in public high schools in Ho Chi Minh City is identified as a core factor promoting sustainable school development. A questionnaire survey was conducted with 771 subjects, including managers, teachers and staff at 13 public high schools, on the current status of school culture management in terms of planning, implementation, inspection and adjustment of school culture management plans. The results showed that there are still many limitations in this work, including lack of awareness of stakeholders, loose planning, unsynchronized implementation and ineffective inspection and evaluation. From there, the group of authors recommended a number of solutions to improve the effectiveness of school culture management in accordance with reality. These solutions actively contribute to improving the effectiveness of school culture management in public high schools in the city. Ho Chi Minh City, to achieve the school's educational goals in the context of implementing the 2018 General Education Program.

Tài liệu tham khảo

Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Deal, T. E. (2016). Shaping school culture. John Wiley and Sons. Deming, W. E. (1986). Out of the crisis. MIT Press.

Đặng Thành Hưng (2016). Văn hóa tổ chức và văn hóa nhà trường trong quản lí giáo dục. Tạp chí Khoa học giáo dục, 124, 10-12.

Fullan, M. (2001). Leading in a culture of change. San Francisco, CA: Jossey-Bass. Helsper, W. (2000). Wandel der Schulkultur. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 3(1), 35-60.

Herzberg, F., Mausner, B., & Snyderman, B. B. (1959). The motivation to work. John Wiley & Sons. Lakomski, G. (2001). Organizational change, leadership and learning: Culture as cognitive process. International Journal of Educational Management, 15(2), 68-77.

Leithwood, K., Jantzi, D., & Steinbach, R. (1999). Changing leadership for changing times. Open University Press, Philadelphia.

Leonard, P. (1999). Understanding the dimensions of school culture: Value orientations and value conflicts. Journal of Educational Administration and Foundations, 13(2), 27-53.

Maslowski, E. R. (2001). School Culture and School Performance. University of Twente. Mortimore, P. (2001). Globalization, effectiveness and improvement. School Effectiveness and School Improvement, 12, 229-249.

Nguyễn Sỹ Thư (2012). Xây dựng tập thể giáo viên thành tổ chức biết học hỏi. Tạp chí Quản lí Giáo dục, 16-19.

Nguyễn Sỹ Thư, Dư Thống Nhất, Nguyễn Thị Tú (2024). Giáo dục và quản lí giáo dục trong kỉ nguyên số. NXB Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh.

Phillips, G. (1996). Classroom rituals for at-risk learners. Vancouver, BC: Educserv, British Columbia School Trustees Publishing.

Thái Văn Thành (2021). Xây dựng văn hóa học đường trong bối cảnh đổi mới giáo dục và đào tạo. Kỉ yếu Hội thảo “Văn hóa học đường trong bối cảnh đổi mới giáo dục và đào tạo”. NXB Giáo dục Việt Nam.

Đã Xuất bản

31.03.2025

Cách trích dẫn

Nguyễn, T. T., Nguyễn, S. T., & Dư, T. N. . (2025). Quản lí văn hóa nhà trường tại một số trường trung học phổ thông công lập Thành phố Hồ Chí Minh: Thực trạng và giải pháp. Tạp Chí Giáo dục, 25(đặc biệt 2), 272–277. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/3396

Số

Chuyên mục

Các bài báo

Các bài báo được đọc nhiều nhất của cùng tác giả