Thiết kế và sử dụng bài tập đọc hiểu văn bản trong dạy học môn Ngữ văn lớp 6

Các tác giả

  • Phạm Thị Thu Hiền Trường Đại học Giáo dục - Đại học Quốc gia Hà Nội

Tóm tắt

To organize teaching activities as well as testing and assessment of learning outcomes, teachers need to design reading comprehension tasks. However, at present, some teachers have not yet mastered the skill of designing classroom reading comprehension activities; many of which either fail to meet the requirements of the program, or is not suitable to the characteristics of the text, or is incapable of differentiating students, etc. The article presents some problems in teaching reading skills for 6th graders, characteristics of competence-based reading tasks, thereby proposing a process to design and exploit reading tasks through specific steps with specific illustrations. Effective implementation of this process will assist the process of teaching reading to achieve the goals set by the program, and at the same time improve teachers’ professional competences in teaching reading in particular, teaching Literature in high school in general.

Tài liệu tham khảo

Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Ngữ văn (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

California State Board of Education (2013). English Language Arts & Literacy in History/Social Studies, Science, and Technical Subjects, https://www.cde.ca.gov/be/st/ss/documents/finalelaccssstandards.pdf

Lã Phương Thúy, Trần Hà Ly, Nguyễn Lê Vân An (2021). Dạy học đọc hiểu văn bản thông tin cho học sinh lớp 6 theo Chương trình giáo dục phổ thông môn Ngữ văn 2018. Tạp chí Giáo dục, 500, 1-5.

Nguyễn Duy (2017). Thơ Nguyễn Duy - Quê nhà ở phía ngôi sao. NXB Văn hóa - Văn nghệ.

Nguyễn Minh Thuyết (tổng chủ biên, 2021a). Ngữ văn 6, tập 1. NXB Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh.

Nguyễn Minh Thuyết (tổng chủ biên, 2021b). Ngữ văn 6, tập 2. NXB Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh.

OECD (2018). PISA 2018 Released Field Trial and Main Survey New Reading Items. https://www.oecd.org/pisa/test/

PISA-2018-Released-New-REA-Items.pdf

Phạm Thị Thu Hiền (chủ biên), Bùi Minh Đức, Đỗ Thu Hà (2021). Bài tập phát triển năng lực Ngữ văn 6 (tập 1,

tập 2). NXB Đại học Sư phạm.

Phạm Thị Thu Hiền, Hà Thanh Hằng (2020). Câu hỏi kết nối và tích hợp trong dạy đọc thơ trung đại Việt Nam cho học sinh trung học phổ thông. Tạp chí Khoa học - Đại học Quốc gia Hà Nội: Nghiên cứu giáo dục, 36,(2), 59-65.

Tải xuống

Đã Xuất bản

13.07.2022

Cách trích dẫn

Phạm , T. T. H. (2022). Thiết kế và sử dụng bài tập đọc hiểu văn bản trong dạy học môn Ngữ văn lớp 6. Tạp Chí Giáo dục, 22(5), 8–13. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/357

Số

Chuyên mục

Các bài báo