Thực trạng hoạt động giáo dục hướng nghiệp cho học sinh ở một số trường trung học cơ sở huyện Thanh Trì, thành phố Hà Nội

Các tác giả

  • Phạm Thị Nhung Phòng Giáo dục và Đào tạo huyện Thanh Trì, thành phố Hà Nội
  • Nguyễn Thị Ngọc Bé Trường Đại học Sư phạm - Đại học Huế

Tóm tắt

Vocational education activities for students in schools are critical. Vocational education activities not only help students identify career interests and motivations for choosing a career but also give students the right direction in choosing a career, thereby helping students fully develop their strengths and abilities and develop creativity in the career they choose. The article analyzes the current status of vocational education activities for students in some secondary schools in Thanh Tri district, Hanoi city according to the approach of educational components. The survey showed that the vocational educational activities were carried out quite regularly and the results achieved were at a good level. However, this activity still has many limitations: such as teachers' ability in organizing activities not being high, the implementation content needing to be more diverse, the coordination of methods not being flexible, and the assessment of educational results needing to be more comprehensive. The research results will be an essential practical basis for proposing measures to improve the effectiveness of vocational education activities for students.

Tài liệu tham khảo

Borchert, M. (2002). Career choice factors of high school students. The Graduate School University of Wisconsin-Stout Menomonie.

Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Giáo dục công dân (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT, ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Kniveton, B. H. (2004). Influences and motivations on which students base their choice of career. Loughborough University, UK.

Huỳnh Thị Diễm Hằng, Mai Văn Chân (2022). Nâng cao hiệu quả giáo dục hướng nghiệp cho học sinh trung học phổ thông ở tỉnh Thừa Thiên Huế qua môn Địa lí. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm - Đại học Huế, 2(62) 64-70.

Tang, M., Pan, W., & Newmeyer, M. D. (2008). Factors influencing high school students' career aspirations. University of Cincinnati, USA.

Nguyễn Thị Bích Phượng, Trần Lương, Lư Thị Bé Bay, Nguyễn Trọng Nhị, Nguyễn Hoàng Nam, Tiêu Hoàng Phước, Diệp Thị Bích Quyền, Đặng Công Vinh (2023). Nghiên cứu thực trạng hoạt động tư vấn hướng nghiệp cho học sinh lớp 10 tại các trường trung học phổ thông ngoài công lập thuộc quận Ninh Kiều, thành phố Cần Thơ. Tạp chí Giáo dục, 23(5), 53-57.

Quốc hội (2019). Luật Giáo dục. Luật số 43/2019/QH14, ban hành ngày 14/6/2019.

VVOB (2012). Quản lí hướng nghiệp ở cấp trung học. NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.

Đã Xuất bản

29.04.2025

Cách trích dẫn

Phạm, T. N., & Nguyễn, T. N. B. (2025). Thực trạng hoạt động giáo dục hướng nghiệp cho học sinh ở một số trường trung học cơ sở huyện Thanh Trì, thành phố Hà Nội. Tạp Chí Giáo dục, 25(3), 328–333. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/3579

Số

Chuyên mục

Các bài báo

Các bài báo được đọc nhiều nhất của cùng tác giả

1 2 > >>