Tổng quan nghiên cứu về mô hình dạy học kết hợp (Blended Learning)
Tóm tắt
In the context of digital transformation, blended learning (B-Learning) has become a significant trend to enhance educational quality. This study involves a systematic review and descriptive review to analyze Vietnam based and international research on blended learning. The findings indicate that research in Vietnam has adopted and flexibly applied international theories and experiences in blended learning, spanning various aspects including definitions, models, levels, design and implementation approaches, pedagogical principles, objectives, content, methods, assessment, learning conditions, as well as applications across educational levels, disciplines, and the integration of technology into blended learning models. However, further research is needed on the long term impact of blended learning, AI applications, quality assessment criteria, and its expansion in K-12 education. This study provides a comprehensive overview and supports educators and administrators in designing, implementing, and optimizing blended learning, contributing to the improvement of education quality.
Tài liệu tham khảo
Adri, M., Wahyuni, T. S., Zakir, S., & Jama, J. (2020). Using ADDIE instructional model to design blended project based learning based on production approach. International Journal of Advanced Science and Technology, 29(6), 1899-1909.
Albeanu, G., & Popentiu-Vladicescu, F. (2019). On Using ADDIE/SAMR Methodology to Improve the Performance in Blended Learning. eLearning & Software for Education, 1, 215-220. https://doi.org/10.12753/2066-026x-19-029
Bishop, J. L., & Verleger, M. A. (2013). The Flipped Classroom: A Survey of the Research. 120th American Society for Engineering Education Annual Conference and Exposition, 30, 1-18.
Bizami, N. A., Tasir, Z., & Kew, S. N. (2023). Innovative pedagogical principles and technological tools capabilities for immersive blended learning: a systematic literature review. Education and Information Technologies, 28(2), 1373-1425. https://doi.org/10.1007/s10639-022-11243-w
Cronje, J. (2020b). Towards a new definition of blended learning. The Electronic Journal of e-Learning, 18(2). https://doi.org/10.34190/ejel.20.18.2.001
Charbonneau-Gowdy, P. (2018). Beyond stalemate: Seeking solutions to challenges in online and Blended Learning programs. Electronic Journal of E-learning, 16(1), 56-66.
Chu Thị Mai Hương, Đào Thị Bích Ngọc (2023). Vận dụng mô hình lớp học đảo ngược để tổ chức dạy học cho lưu học sinh Lào tại Trường Đại học Tây Bắc. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 19(12), 63-68.
Graham, C. R. (2006). Blended learning systems. The handbook of blended learning: Global perspectives, local designs, 1, 3-21.
Hoàng Công Kiên, Đỗ Tùng (2020). Áp dụng mô hình lớp học đảo ngược trong dạy học trực tuyến tại Trường Đại học Hùng Vương. Tạp chí Khoa học và Công nghệ, Trường Đại học Hùng Vương, 19(2), 37-45.
Hồ Ngọc Khương (2021). Mô hình Blened Learning trong giáo dục đại học và thực tiễn áp dụng ở các trường đại học. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 45, 6-11.
Kaufman, D. (2018). The shifting paradigm: Blended learning a transformative approach in teacher education. The TESOL Encyclopedia of English Language Teaching, 1-8. https://doi.org/10.1002/9781118784235.eelt0970
Le, P. T., & Pham, H. T. T. (2021). Using Blended learning in teacher training Programs: Perspectives of Pre-service teachers. Journal of Educational and Social Research, 11(2), 115. https://doi.org/10.36941/jesr-2021-0035
Lê Thái Hưng, Hà Vũ Hoàng (2020). Ảnh hưởng của đánh giá quá trình lên động cơ học tập của sinh viên trong dạy học kết hợp. Tạp chí Giáo dục, 490, 14-18.
Lê Thị Thùy Linh, Đỗ Thị Phương Thảo (2023). Xây dựng khung năng lực tự học của học sinh tiểu học trong dạy học môn Toán theo mô hình Dạy học kết hợp. Tạp chí Giáo dục, 23(số đặc biệt 8), 79-83.
Nguyen, V. A. (2017). A peer assessment approach to project based blended learning course in a Vietnamese higher education. Education and Information Technologies, 22, 2141-2157.
Nguyễn Hoàng Trang, Bùi Phương Liên (2024). Tổ chức dạy học phần “Cấu tạo nguyên tử”(Hóa học 10) theo mô hình Lớp học đảo ngược nhằm phát triển năng lực nhận thức hóa học cho học sinh. Tạp chí Giáo dục, 24(7) 6-11.
Nguyễn Hoàng Trang, Bùi Thị Thơm (2023). Tổ chức dạy học chủ đề “Liên kết hóa học”(Hóa học 10) theo mô hình “Lớp học đảo ngược” nhằm phát triển năng lực tự học cho học sinh. Tạp chí Giáo dục, 23(7), 19-23.
Nguyễn Thị Hằng (2022). Tiến trình tổ chức dạy học kết hợp dựa trên học tập trải nghiệm cho sinh viên ngành Công nghệ kĩ thuật điện, điện tử. Tạp chí Giáo dục, 22(16), 29-35.
Trần Thị Huệ, Nguyễn Thị Kim Oanh (2020). Các nguyên tắc cơ bản để thiết kế khóa học ở đại học theo mô hình Blended learning hiệu quả. Tạp chí Giáo dục, 477, 18-22.
Nguyễn Thị Việt Nga (2023). Mô hình dạy học kết hợp trong đào tạo sinh viên Sư phạm Sinh học: Trường hợp dạy học chương “Hướng dẫn dạy học phần Tiến hoá”. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 19(11), 37-41.
Phạm Thị Bích Đào (2022). Vận dụng mô hình lớp học đảo ngược trong dạy học trực tuyến kết hợp trực tiếp trong môn Hóa học ở trường trung học phổ thông. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 18(10), 33-38.
Sobchenko, T. (2021). Choice of blended learning models for higher pedagogical education students. Физикоматематическое образование, 2(28), 17-21.
Staker, H., & Horn, M. B. (2012). Classifying K-12 blended learning. Innosight Institute.
Tiêu Thị Mỹ Hồng (2021). Sử dụng mô hình “Lớp học đảo ngược” trong dạy học các môn lí luận chính trị cho sinh viên đại học ở Việt Nam hiện nay. Tạp chí Giáo dục, 494, 44-48.
Tshabalala, M., Ndeya-Ndereya, C., & van der Merwe, T. (2014). Implementing blended learning at a developing university: Obstacles in the way. Electronic Journal of E-learning, 12(1), 101-110.
Võ Thị Thiên Nga (2019). Quy trình dạy học dự án theo mô hình “Lớp học đảo ngược” cho sinh viên khoa Sư phạm tin học Trường Đại học Phạm Văn Đồng. Tạp chí Giáo dục, 451, 24-27.
Võ Xuân Mai, Trần Thụy Hoàng Yến (2022). Vận dụng mô hình dạy học kết hợp trong đào tạo sinh viên Sư phạm Toán ở các trường đại học. Tạp chí Giáo dục, 22(20), 19-24.
Vũ Minh Hiền, Nguyễn Thị Tuyết Anh, Lê Hải Anh (2024). Ứng dụng Podcast trong phát triển học liệu số đối với mô hình dạy học kết hợp cho sinh viên Sư phạm Ngữ văn. Tạp chí Giáo dục, 24(5), 29-34.
Tải xuống
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép

Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .