Xây dựng học liệu số cho tổ chức hoạt động trải nghiệm trong dạy học nội dung giáo dục địa phương cấp trung học phổ thông
Tóm tắt
Developing students' technological capacity is a key goal in the 2018 General Education Curriculum. However, the implementation of teaching Local Education content at the high school level is still limited, mainly due to the lack of suitable digital learning materials and the ineffectiveness of traditional teaching methods. This article surveys the current situation and proposes solutions to build digital learning materials that integrate experiential activities to improve the quality of teaching this module. The article explores the current situation at some high schools in Hanoi and finds that experiential activities in teaching Local Education content is still fragmented and lacks a clear direction. From there, the authors propose a process for developing digital learning resources that integrate experiential activities, and simultaneously develop a free sample learning material repository to support teachers in their teaching. The research results have practical significance for teachers, students, curriculum development experts, and educational administrators in innovating the teaching of this subject.
Tài liệu tham khảo
Bộ GD-ĐT (2018a). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số
/2018/TT-BGDĐT ngày 26/11/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).
Bộ GD-ĐT (2018b). Thông tư số 11/2018/TT-BGDĐT ngày 06/4/2018 ban hành tiêu chí để xác định hàng hóa
chuyên dùng phục vụ trực tiếp cho giáo dục.
Calonge, J. C. C., & Escobar, A. Z. C. (2023). Digital educational resources as a mediating tool in the educational
process. A review of the literature. 21st LACCEI International Multi-Conference for Engineering, Education,
and Technology, 1(8), 1-8. https://doi.org/10.18687/LACCEI2023.1.1.297
Hilton, J. (2016) Open educational resources and college textbook choices: A review of research on efficacy and
perceptions. Education Tech Research Dev, 64(4), 573-590. https://doi.org/10.1007/s11423-016-9434-9
Kolb, D. A. (2014). Experiential Learning: Experience as the Source of Learning and Development. New Jersey: FT
Press.
Kovalenko, V. V., Marienko, M. V., & Sukhikh, A. S. (2021). Use of augmented and virtual reality tools in a general
secondary education institution in the context of blended learning. Information Technologies and Learning Tools,
(6), 70-86. https://doi.org/10.33407/itlt.v86i6.4664
Lê Thanh Huy, Trần Văn Hưng (2024). Sử dụng AI thiết kế một số dạng học liệu số trong dạy học. Tạp chí Giáo
dục, 24(số đặc biệt 8), 35-40.
Lê Thị Hoài Thương (2019). Tổ chức hoạt động trải nghiệm cho học sinh trung học phổ thông. Tạp chí Khoa học
Giáo dục Việt Nam, 19, 42-47.
Nguyễn Đức Huân (2022). Tổ chức hoạt động trải nghiệm trong dạy học chủ đề “Trái đất và bầu trời”, môn Khoa
học tự nhiên lớp 6 theo định hướng phát triển năng lực học sinh. Tạp chí Giáo dục, 22(5), 37-41.
Nguyễn Thị Thúy Hà (2020). Tổ chức hoạt động trải nghiệm trong dạy học môn Khoa học Tự nhiên ở các trường
trung học cơ sở trên địa bàn tỉnh Bắc Ninh - Thực trạng và giải pháp. Tạp chí Giáo dục, 477, 52-56.
Remington, T. F., Chou, P., & Topa, B. (2023). Experiential learning through STEM: Recent initiatives in the United
States. International Journal of Training and Development, 27(3-4), 327-359. https://doi.org/10.1111/ijtd.12302
Trịnh Lê Hồng Phương (2019). Xây dựng học liệu điện tử hỗ trợ việc dạy và học một số nội dung hóa học ở trường
trung học phổ thông. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, 37, 156-156.
Trương Thanh Tòng (2024). Phát triển phẩm chất, năng lực học sinh trung học phổ thông trong dạy học Ngữ văn
qua hoạt động trải nghiệm. Luận án tiến sĩ Khoa học giáo dục, Trường Đại học Trà Vinh.
Vygotsky, L. S. (1978). Mind in Society: The Development of Higher Psychological Processes. Cambridge, MA:
Harvard University Press.
Yuliani, A., Kusumah, Y. S., & Dahlan, J. A. (2021). Critical Thinking: How is it Developed with the Experiential
Learning Model in Junior High School Students? Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 12(1), 175-184.
Tải xuống
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép

Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .