Tư vấn, hỗ trợ học sinh đầu cấp tiểu học trong học tập môn Tiếng Việt đáp ứng Chương trình giáo dục phổ thông 2018
Tóm tắt
From exploring the issues of counseling and supporting students at the start of primary education level, such as the concept of counseling and support, views on the subjects being consulted and supported in school, the article examines the current situation of counseling and supporting elementary schoolers in studying Vietnamese Language at a number of primary schools in Ho Chi Minh City, thereby proposing the main content of counseling and supporting for early primary school students in learning Vietnamese Language with the focus on preventive and interventional activities. The article also proposes several consulting and supporting methods such as conversation, visualization, persuasion,...; some skills to advise and support children in learning Vietnamese Language such as listening, asking questions, giving feedback, understanding, and guiding. Most importantly, the article proposes the approach to develop a counseling and supporting plan and integrate that plan into the teaching plan and lesson plan to ensure equality in education, meeting the goals of the General Education program 2018.
Tài liệu tham khảo
Bộ GD-ĐT (2018a). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).
Bộ GD-ĐT (2018b). Chương trình giáo dục phổ thông môn Ngữ văn (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).
Bộ GD-ĐT (2021a). Hướng dẫn xây dựng kế hoạch giáo dục của nhà trường cấp tiểu học (Công văn số 2345/BGDĐT-GDTH ngày 07/6/2021 của Bộ GD-ĐT).
Bộ GD-ĐT (2021b). Tài liệu hướng dẫn giáo viên phổ thông mô đun 5 - Tư vấn, hỗ trợ học sinh trong hoạt động giáo dục và dạy học, cấp tiểu học (tài liệu tập huấn giáo viên trong chương trình ETEP).
Bùi Mạnh Hùng (tổng chủ biên), Nguyễn Thị Ly Kha (chủ biên), Nguyễn Lương Hải Như, Phạm Thị Kim Oanh, Vũ Minh Tâm, Nguyễn Xuân Tùng (2020). Tiếng Việt 1, tập 1. NXB Giáo dục Việt Nam.
Johnstone, L., & Dallos, R. (2014). Formulation in Psychology and Psychothereapy (2014). Roudgledge: London.
Lendrum, A., & Humphrey, N. (2012). The importance of studying the implementation of interventions in school settings. Oxford Review of Education, 38(5), 635-652. https://doi.org/10.1080/03054985.2012.734800
Nguyễn Thị Xuân Yến (chủ biên), Lê Thị Ly Na, Lê Nam Sơn, Bùi Nguyễn Bích Thy (2021). Phiếu bài tập cuối tuần môn Tiếng Việt - Bộ sách Chân trời sáng tạo. NXB Giáo dục Việt Nam.
Oberle, E., Domitrovich, C. E., Meyers, D. C., & Weissberg, R. P. (2016). Establishing systemic social and emotional learning approaches in schools: A framework for schoolwide implementation. Cambridge Journal of Education, 46(3), 277-297. https://doi.org/10.1080/0305764X.2015.1125450
Persons, J. B. (2008). The case formulation approach to cognitive-behavior therapy. New York, NY: Guilford Press.
Tải xuống
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .