Giáo dục kĩ năng giao tiếp cho học sinh rối loạn phổ tự kỉ học hòa nhập cấp trung học cơ sở: thực trạng và bài học kinh nghiệm

Các tác giả

  • Đỗ Thị Thảo Trường Đại học Sư phạm Hà Nội
  • Nguyễn Nữ Tâm An Trường Đại học Sư phạm Hà Nội
  • Quách Huyền Trâm Sinh viên K68, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội
  • Đỗ Thị Trang Học viên cao học K30, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội
  • Nguyễn Thị Hoa Trường Đại học Sư phạm Hà Nội
  • Nguyễn Hoài Thương Viện Phát triển Công nghệ Giáo dục Đặc biệt

Tóm tắt

Students with Autism Spectrum Disorder encounter many difficulties in communicating and interacting with surrounding people, which are supposedly  huge hampers, directly affecting students’ social integration process. The researcher conducted a survey on the current situation of communication skills education for students with Autism Spectrum Disorders in inclusive secondary schools. Most teachers and parents were found to have basic understanding about educational goals, content, methods and forms. However, when the educational activities were applied, many difficulties and hampers emerged. On the basis of the current situation assessment, the article proposes some lessons in the process of setting goals, content and using educational methods, thereby enhancing the coordination of stakeholders in the process of teaching communication skills for students with autism spectrum disorder.

Tài liệu tham khảo

Đỗ Thị Thảo (2019). Can thiệp sớm giáo dục trẻ rối loạn phổ tự kỉ (sách chuyên khảo). NXB Giáo dục Việt Nam.

Lorenzo, G., Gómez-Puerta, M., Arráez-Vera, G., & Lorenzo-Lledó, A. (2019). Preliminary study of augmented reality as an instrument for improvement of social skills in children with autism spectrum disorder. Education and Information Technologies, 24(1), 181-204. https://doi.org/10.1007/s10639-018-9768-5

Matson, J. L., Hess, J. A., & Mahan, S. (2013). Moderating effects of challenging behaviors and communication deficits on social skills in children diagnosed with an autism spectrum disorder. Research in Autism Spectrum Disorders, 7(1), 23-28. https://doi.org/10.1016/j.rasd.2012.07.002

Muharib, R., Alzrayer, N. M., Wood, C. L., & Voggt, A. P. (2019). Backward chaining and speech-output technologies to enhance functional communication skills of children with autism spectrum disorder and developmental disabilities. Augmentative and Alternative Communication, 35(4), 251-262. https://doi.org/10.1080/07434618.2019.1704433

Nguyễn Thị Tuyết Mai (2013). Thực trạng sử dụng câu chuyện xã hội giáo dục khoa học xã hội cho trẻ tự kỉ 4-5 tuổi. Tạp chí Giáo dục, số đặc biệt tháng 12, 73-75.

Trần Văn Công, Nguyễn Thị Hoài Phương, Hoàng Thị Nho (2020). Nâng cao chất lượng hoạt động các cơ sở can thiệp trẻ rối loạn phổ tự kỉ. Tạp chí Giáo dục, số đặc biệt tháng 12, 110-116.

Watkins, L., Kuhn, M., Ledbetter-Cho, K., Gevarter, C., & O’Reilly, M. (2017). Evidence-based social communication interventions for children with autism spectrum disorder. The Indian Journal of Pediatrics, 84(1), 68-75. https://doi.org/10.1007/s12098-015-1938-5

Tải xuống

Đã Xuất bản

05.07.2022

Cách trích dẫn

Đỗ , T. T., Nguyễn , N. T. A., Quách , H. T., Đỗ , T. T., Nguyễn , T. H., & Nguyễn , H. T. (2022). Giáo dục kĩ năng giao tiếp cho học sinh rối loạn phổ tự kỉ học hòa nhập cấp trung học cơ sở: thực trạng và bài học kinh nghiệm. Tạp Chí Giáo dục, 22(13), 41–46. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/468

Số

Chuyên mục

Các bài báo

Các bài báo được đọc nhiều nhất của cùng tác giả