Giáo dục kĩ năng giao tiếp cho học sinh rối loạn phổ tự kỉ học hòa nhập cấp trung học cơ sở: thực trạng và bài học kinh nghiệm
Tóm tắt
Students with Autism Spectrum Disorder encounter many difficulties in communicating and interacting with surrounding people, which are supposedly huge hampers, directly affecting students’ social integration process. The researcher conducted a survey on the current situation of communication skills education for students with Autism Spectrum Disorders in inclusive secondary schools. Most teachers and parents were found to have basic understanding about educational goals, content, methods and forms. However, when the educational activities were applied, many difficulties and hampers emerged. On the basis of the current situation assessment, the article proposes some lessons in the process of setting goals, content and using educational methods, thereby enhancing the coordination of stakeholders in the process of teaching communication skills for students with autism spectrum disorder.
Tài liệu tham khảo
Đỗ Thị Thảo (2019). Can thiệp sớm giáo dục trẻ rối loạn phổ tự kỉ (sách chuyên khảo). NXB Giáo dục Việt Nam.
Lorenzo, G., Gómez-Puerta, M., Arráez-Vera, G., & Lorenzo-Lledó, A. (2019). Preliminary study of augmented reality as an instrument for improvement of social skills in children with autism spectrum disorder. Education and Information Technologies, 24(1), 181-204. https://doi.org/10.1007/s10639-018-9768-5
Matson, J. L., Hess, J. A., & Mahan, S. (2013). Moderating effects of challenging behaviors and communication deficits on social skills in children diagnosed with an autism spectrum disorder. Research in Autism Spectrum Disorders, 7(1), 23-28. https://doi.org/10.1016/j.rasd.2012.07.002
Muharib, R., Alzrayer, N. M., Wood, C. L., & Voggt, A. P. (2019). Backward chaining and speech-output technologies to enhance functional communication skills of children with autism spectrum disorder and developmental disabilities. Augmentative and Alternative Communication, 35(4), 251-262. https://doi.org/10.1080/07434618.2019.1704433
Nguyễn Thị Tuyết Mai (2013). Thực trạng sử dụng câu chuyện xã hội giáo dục khoa học xã hội cho trẻ tự kỉ 4-5 tuổi. Tạp chí Giáo dục, số đặc biệt tháng 12, 73-75.
Trần Văn Công, Nguyễn Thị Hoài Phương, Hoàng Thị Nho (2020). Nâng cao chất lượng hoạt động các cơ sở can thiệp trẻ rối loạn phổ tự kỉ. Tạp chí Giáo dục, số đặc biệt tháng 12, 110-116.
Watkins, L., Kuhn, M., Ledbetter-Cho, K., Gevarter, C., & O’Reilly, M. (2017). Evidence-based social communication interventions for children with autism spectrum disorder. The Indian Journal of Pediatrics, 84(1), 68-75. https://doi.org/10.1007/s12098-015-1938-5
Tải xuống
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .