Sự sẵn sàng tham gia các khóa học trực tuyến của sinh viên: nghiên cứu trường hợp tại Trường Đại học Sư phạm Hà Nội

Các tác giả

  • Nguyễn Nam Phương Trường Đại học Sư phạm Hà Nội
  • Nguyễn Văn Tú Trường Đại học Sư phạm Hà Nội

Tóm tắt

Online learning is gradually gaining popularity among university students, especially after the Covid-19 pandemic. This study investigates the willingness of students to participate in online learning at Hanoi National University of Education regarding: learning conditions, learners' self-regulation capacity, their attitudes towards online learning and the effectiveness of online learning. The survey results show that the fourth-year students maintained the highest level of adaptability, with thorough preparation for learning conditions. Self-study ability of the senior group of students also reached a higher level than that of all other groups. The group of first-year students did not seem to be ready for this form of learning. The greatest difficulty of students lies in their ability to self-regulate their learning and learning conditions. From there, the authors propose a number of measures related to training programs for students in general and pedagogical students in particular, in order to improve their readiness to participate in online learning. In online teaching, the conditions of teaching and learning change, the needs and learning characteristics of learners are also different, which sets requirements for students to adapt and apply information technology in learning practice.

Tài liệu tham khảo

Afanasjeva, O. Y., Fedotova, M. G., & Solonitsyna, A. S. (2021). Professional adaptation of pedagogical university of students: Theoretical and practical aspects. Laplage em Revista (International), 7(3), 374-384.

Bộ GD-ĐT (2016). Thông tư số 12/2016/TT-BGDĐT ngày 12/4/2016 quy định ứng dụng công nghệ thông tin trong quản lí, tổ chức đào tạo qua mạng.

Bùi Quang Dũng, Nguyễn Thị Hoài Phương, Trương Thị Xuân Nhi (2021). Một số khó khăn của sinh viên khi học trực tuyến trong bối cảnh đại dịch Covid-19 (Nghiên cứu trường hợp đối với sinh viên Công tác xã hội, Trường Đại học Khoa học, Đại học Huế). Cơ sở dữ liệu Khoa học và Công nghệ, Đại học Huế, 1-7.

Chapnick & Samantha (2020). Are you ready for e-learning. Learning Circuits: ASTD’s Online Magazine.

Chung, E., Noor, N. M., & Mathew, V. N. (2020). Are you ready? An assessment of online learning readiness among university students, International Journal of Academic Research in Progressive Education and Development, 9(1), 301-317.

Đặng Thị Thúy Hiền, Trần Hữu Tuấn, Nguyễn Thị Như Quỳnh, Đoàn Lê Diễm Hằng, Nguyễn Thị Phương Thảo (2020). Các yếu tố rào cản trong việc học online của sinh viên Khoa Du lịch - Đại học Huế. Tạp chí Khoa học, Đại học Huế: Kinh tế và phát triển, 129(5C), 61-78.

Greenway, R., & Vanourek, G. (2006). The virtual revolution: Understanding online schools. Education Next, 6(2), 34-41.

Hoàng Phê (2003). Từ điển tiếng Việt. NXB Đà Nẵng.

Lê Thị Mai Hoa (2021). Dạy học trực tuyến để ứng phó với dịch COVID-19. Ban Tuyên giáo Trung ương. https://tuyengiao.vn/khoa-giao/giao-duc/day-hoc-truc-tuyen-de-ung-pho-voi-dich-covid-19-135538

Nguyễn Nam Phương, Trần Huyền Trang (2021). Định hướng vận dụng tổ chức dạy học theo mô hình dạy học kết hợp (Blended learning) trong bối cảnh giáo dục đại học ở Việt Nam hiện nay. Kỉ yếu hội thảo “Giáo dục thông minh trong bối cảnh hiện nay”. NXB Đại học Huế, tr 528-538.

Phạm Thị Anh Đào, Nguyễn Trịnh Tố Anh, Phạm Văn Chiến (2020). Góc nhìn của sinh viên giai đoạn Covid-19 về học tiếng Anh bằng hình thức trực tuyến và bằng hình thức trực tiếp. TNU Journal of Science and Technology, 225(10), 54-60.

Phan Thị Ngọc Thanh, Nguyễn Ngọc Thông, Nguyễn Thị Phương Thảo (2020). Cảm nhận của sinh viên chính quy khi trải nghiệm học trực tuyến hoàn toàn trong thời gian phòng chống dịch Covid-19. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Mở Thành phố Hồ Chí Minh, 15(2), 18-28.

Picciano, A. G., Seaman, J., & Allen, I. E. (2010). Educational transformation through online learning: To be or not to be. Journal of Asynchronous Learning Networks, 14(4), 17-35.

Pillay, H., Irving, K., & Tones, M. (2007). Validation of the diagnostic tool for assessing tertiary students’ readiness for online learning. High Education Research & Development, 26(2), 217-234.

Thủ tướng Chính phủ (2022). Quyết định số 131/QĐ-TTg ngày 25/01/2022 phê duyệt đề án “Tăng cường ứng dụng công nghệ thông tin vào chuyển đổi số trong giáo dục và đào tạo giai đoạn 2022-2025, định hướng đến năm 2030”.

Trần Thị Ngọc Ny (2022). Học tập trực tuyến và những khó khăn của sinh viên từ thực tiễn Trường Đại học Nội vụ Hà Nội - Phân hiệu tại Quảng Nam. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Đông Á, 01, 32-38.

Tải xuống

Đã Xuất bản

11.01.2023

Cách trích dẫn

Nguyễn , N. P., & Nguyễn , V. T. (2023). Sự sẵn sàng tham gia các khóa học trực tuyến của sinh viên: nghiên cứu trường hợp tại Trường Đại học Sư phạm Hà Nội . Tạp Chí Giáo dục, 23(1), 59–64. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/560

Số

Chuyên mục

Các bài báo

Các bài báo được đọc nhiều nhất của cùng tác giả