Giáo dục phẩm chất nhân ái cho học sinh trung học cơ sở theo tiếp cận giá trị sống - kĩ năng sống: Nghiên cứu tại một số tỉnh thành vùng Đông Nam Bộ

Các tác giả

  • Trần Thông Tuệ Trường Đại học Đồng Nai/Nghiên cứu sinh Viện Sư phạm Kỹ thuật - Trường Đại học Sư phạm Kỹ thuật Thành phố Hồ Chí Minh
  • Trần Thị Ngọc Thiện Trường Đại học Đồng Nai
  • Võ Tấn Hiền Trường Trung học cơ sở Nguyễn Trung Trực, tỉnh Bà Rịa - Vũng Tàu
  • Nguyễn Văn Tứ Trường Đại học Sư phạm Kỹ thuật Thành phố Hồ Chí Minh
  • Trần Tuyến Trường Đại học Sư phạm Kỹ thuật Thành phố Hồ Chí Minh

Tóm tắt

Currently, educating compassion is a crucial goal for every nation and ethnicity, serving as a core objective in the education of life values and aiming towards global citizenship qualities. In Vietnam, the 2018 General Education Program identifies compassion as an important quality component, contributing to the development of students' character traits in the context of educational reform. However, the education of compassion for students in general, and secondary school students in particular, has not achieved the expected results due to various subjective and objective factors. This article analyzes and evaluates data collected from the current state of compassion education in several secondary schools in the Southeastern region of Vietnam, based on theories of educating love and compassion through life values and life skills education. From the indicators of compassion and love, as well as related life values and life skills, the article proposes several educational measures and recommendations for teacher training and development. These proposals aim to meet the requirements and objectives of educating compassion for middle school students according to the 2018 General Education Program. Implementing appropriate recommendations will contribute to enhancing humane qualities in the school environment, ensuring comprehensive and sustainable development for students.

Tài liệu tham khảo

Booth, T. (2005). Keeping the future alive: Putting inclusive values into education and society. North-South Dialogue Conference, Delhi.

Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Clouston, T. J. (2018). Transforming learning: teaching compassion and caring values in higher education. Journal of Further and Higher Education, 42(7), 1015-1024.

Đào Thu Hà (2022). Phát triển phẩm chất cho học sinh trong nhà trường phổ thông. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 18(52), 29-34.

Goulah, J. (2020). Daisaku Ikeda and the Soka movement for global citizenship. Asia Pacific Journal of Education, 40(1), 35-48.

Hake, A. B., & Post, S. G. (2023). Kindness: Definitions and a pilot study for the development of a kindness scale in healthcare. PLoS One, 18(7), e0288766.

Inam, A. F. (2021). Self-compassion and empathy as predictors of happiness among late adolescents. Social Sciences, 10(10), 380.

Kıral, B., & Başdağ, S. (2017). Sınıf öğretmenlerinin merhamet eğitimine ilişkin görüşleri. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 80-96.

Nguyễn Hải Biên (2022). Giáo dục lòng nhân ái cho học sinh ở các trường tiểu học. Tạp chí Thiết bị giáo dục, 259(2), 119-121.

Nguyễn Thanh Bình (2013). Giáo dục kĩ năng sống cho học sinh trung học phổ thông. NXB Đại học Sư phạm.

Sharma, K. (2021). Inculcation and Promotion of Values Through Life Skills Education at the School Level. MIER Journal of Educational Studies Trends and Practices, 11(1(a) SPL), 93-101.

Đã Xuất bản

30.11.2024

Cách trích dẫn

Trần, T. T., Trần, T. N. T., Võ, T. H., Nguyễn, V. T., & Trần, T. (2024). Giáo dục phẩm chất nhân ái cho học sinh trung học cơ sở theo tiếp cận giá trị sống - kĩ năng sống: Nghiên cứu tại một số tỉnh thành vùng Đông Nam Bộ. Tạp Chí Giáo dục, 24(11), 261–265. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/2791

Số

Chuyên mục

Các bài báo

Các bài báo được đọc nhiều nhất của cùng tác giả