Thực trạng quản lí hoạt động giáo dục kĩ năng ứng phó với thiên tai cho học sinh trung học cơ sở thành phố Huế, tỉnh Thừa Thiên Huế
Tóm tắt
In recent decades, the combined effects of natural disasters and climate change have severely affected many children and families in Vietnam. Thua Thien Hue is one of the provinces in the Central region that suffer from plentiful natural disasters, especially storms and floods. This article presents the current situation of managing the education of disaster response skills for secondary school students in Hue city. 175 secondary school administrators and teachers participated in the questionnaire. The results show that secondary schools have made efforts to manage the education of disaster response skills for secondary school students. However, there are still limitations in planning, organizing, directing and evaluating the implementation. The results of this study are the basis for Hue city secondary schools to propose measures to improve the effectiveness of managing the education of disaster response skills for secondary school students.
Tài liệu tham khảo
CDRSS (Committee on Disaster Research in Social Sciences) (2006). Facing Hazards and Disasters, Understanding Human Dimensions. The National Academies Press, Washington D.C.
Kousky, C. (2016). Impacts of Natural Disasters on Children. The Future of Children, 26(1), 73-92. https://doi.org/10.1353/foc.2016.0004
Nguyễn Ngọc Huyền, Đoàn Thị Thu Hà, Đỗ Thị Hải Hà (đồng chủ biên) (2016). Giáo trình Quản lí học. NXB Đại học Kinh tế Quốc dân.
Nguyễn Thị Mỹ Lộc, Nguyễn Quốc Chí (2010). Đại cương khoa học quản lí. NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.
Quốc hội (2020). Luật sửa đổi, bổ sung một số điều của luật phòng, chống thiên tai và luật đê điều. Luật số 60/2020/QH14, ban hành ngày 17/6/2020.
Tong, T. T. M, Nguyen, H, T., & Park, T. Y. (2022). Chapter 9. The Practice of Education for Disaster Risk Reduction in Vietnam: Lessons Learned from a Decade of Implementation 2010-2020. Interlocal Adaptations to Climate Change in East andSoutheast Asia, SpringerBriefs in Climate Studies, https://doi.org/10.1007/978-3-030-81207-2_9
Ueda, Y., Shikada, M., Matsumoto, E., Nakagawa, Y., Shaw, R. (2014). Knowledge, Education and Training for Risk Reduction: Specific Case of Myanmar, Vietnam and Japan. In: Shaw, R., Izumi, T. (eds) Civil Society Organization and Disaster Risk Reduction. Springer, Tokyo. https://doi.org/10.1007/978-4-431-54877-5-8
UNICEF Việt Nam (2020). 2.5 million children affected as multiple natural disasters strike Viet Nam. Truy cập từ https://www.unicef.org/vietnam/stories/25-million-children-affected-multiple-natural-disasters-strike-viet-nam
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .