Kiến thức, nhận thức về thiên tai và phòng ngừa thiên tai của học sinh trung học khu vực miền Trung, Tây Nguyên

Các tác giả

  • Vũ Đình Bảy Trường Cán bộ Quản lí giáo dục Thành phố Hồ Chí Minh
  • Nguyễn Thị Hiển Trường Đại học Sư phạm - Đại học Huế
  • Đinh Thị Hồng Vân Trường Đại học Sư phạm - Đại học Huế

Tóm tắt

Natural disasters affect every community locally and worldwide, in which children are considered the most vulnerable to the impacts of disasters. Therefore, appropriate disaster prevention education for school students in the affected areas is very important. This study was conducted to assess the current status of knowledge and awareness of high school students in the Central and Central Highlands regions of Vietnam about natural disasters and disaster prevention. The research results show that the students' knowledge and awareness about disaster prevention was above average, but not as expected; female students had higher awareness and understanding than male students; junior high school students had better knowledge and awareness than high school students; High school students in the Central region had better knowledge and awareness than those in the Central Highlands. The research results are the basis for proposing disaster prevention education measures for high school students in localities with frequent natural disasters.

Tài liệu tham khảo

Dikmenli, Y., Yakar, H., & Konca, A. S. (2018). Development of disaster awareness scale: A validity and reliability study. Review of International Geographical Education Online, 8(2), 206-220.

Eckstein, D., Künzel, V., Schäfer, L., & Winges, M. (2019). Global climate risk index 2020. Bonn: Germanwatch.

Japanese International Cooperation Association (JICA) (2018). Survey to Collect Data to Develop Disaster Risk Reduction Strategy in Vietnam. https://openjicareport.jica.go.jp/pdf/12323879.pdf

Kung, Y. W., & Chen, S. H. (2012). Perception of Earthquake Risk in Taiwan: Effects of Gender and Past Earthquake Experience. Risk Analysis, 32(9), 1535-1546. https://doi.org/10.1111/j.1539-6924.2011.01760.x

Quốc hội (2020). Luật Phòng chống thiên tai. NXB Chính trị Quốc gia - Sự thật.

Rohrmann, B. (2008). Risk perception, risk attitude, risk communication, risk management: A conceptual appraisal. 15th Internaional Emergency Management Society (TIEMS) Annual Conference, June(February), 1-10. http://www.rohrmannresearch.net.

Sena, L. (2006). Disaster Prevention and Preparedness. Ethopia Public Health Training Initiative, 1(November), 1-180.

Seneviratne, K., Baldry, D., & Pathirage, C. (2010). Disaster knowledge factors in managing disasters successfully. International Journal of Strategic Property Management, 14(4), 376-390. https://doi.org/10.3846/ijspm.2010.28

Tổng cục Phòng chống thiên tai Việt Nam (2020). Tổng hợp thiệt hại thiên tai và công tác khắc phục hậu quả, nhu cầu hỗ trợ năm 2020. https://phongchongthientai.mard.gov.vn/Pages/tong-hop-thiet-hai-thien-tai-va-cong-tac-kphq-nhu-cau-ho-tro-nam-2020-tinh-den-ngay-21-12-2020--.aspx

Tổng cục Thống kê (2021). Niên giám thống kê năm 2021. NXB Thống kê. https://www.gso.gov.vn/wp-content/uploads/2022/08/Sach-Nien-giam-TK-2021-1.pdf

UNICEF Việt Nam (2020). 2,5 triệu trẻ em bị ảnh hưởng khi nhiều đợt thiên tai tấn công Việt Nam. https://www.unicef.org/vietnam/stories/25-million-children-affected-multiple-natural-disasters-strike-viet-nam

Villarreal, M., & Meyer, M. A. (2020). Women’s experiences across disasters: a study of two towns in Texas, United States. Disasters, 44(2), 285-306. https://doi.org/10.1111/disa.12375

Tải xuống

Đã Xuất bản

05.09.2023

Cách trích dẫn

Vũ , Đình B., Nguyễn, . T. H., & Đinh , T. H. V. (2023). Kiến thức, nhận thức về thiên tai và phòng ngừa thiên tai của học sinh trung học khu vực miền Trung, Tây Nguyên . Tạp Chí Giáo dục, 23(17), 26–31. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/942

Số

Chuyên mục

Các bài báo