Năng lực giáo dục STEM của giáo viên dạy học môn Khoa học tự nhiên tại thành phố Hà Nội

Các tác giả

  • Phạm Ngọc Sơn Trường Đại học Thủ đô Hà Nội
  • Vũ Thị Thu Hoài Trường Đại học Giáo dục - Đại học Quốc gia Hà Nội
  • Võ Văn Duyên Em Trường Đại học Quy Nhơn

Tóm tắt

Science teachers play an important role in STEM education, and therefore, the teaching capacity of this group of teachers is a determining factor in the quality of STEM education. However, currently, most teachers have not been trained in-depth to implement STEM education. Therefore, the STEM education capacity of teachers is a challenging issue for the education sector. This study used the STEM education capacity assessment framework to survey 414 teachers teaching Physics, Chemistry, Biology in secondary schools in Hanoi. The collected data was statistically analyzed using SPSS 22.0 software to identify factors affecting the STEM education capacity of science teachers. The research results can help educational managers, schools, and training institutions improve the STEM education capacity of teachers to enhance the quality and effectiveness of teaching and meet the current demands for higher education quality. 

Tài liệu tham khảo

Costa, M. C., Domingos, A. M. D., Teodoro, V. D., & Vinhas, É. M. R. G. (2022). Teacher Professional Development in STEM Education: An Integrated Approach with Real-World Scenarios in Portugal. Mathematics, 10(21), 3944. https://doi.org/10.3390/math10213944

Dong, Y., Wang, J., Yang, Y., & Kurup, P. M. (2020). Understanding Intrinsic Challenges to STEM Instructional Practices for Chinese Teachers Based on Their Beliefs and Knowledge Base. International Journal of Stem Education. https://doi.org/10.1186/s40594-020-00245-0

Đỗ Hồng Cường, Phạm Thị Hồng The, Nguyễn Thị Thuần, Nguyễn Việt Quỳnh, Phạm Ngọc Sơn (2021). Nghiên cứu mô hình giáo dục STEM trong đào tạo giáo viên của Trường Đại học Thủ đô Hà Nội. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Thủ đô Hà Nội, 52, 25-31.

Đỗ Hồng Cường, Phạm Thị Hồng The, Nguyễn Thị Thuần, Nguyễn Việt Quỳnh, Phạm Ngọc Sơn (2022). Khó khăn và những giải pháp nâng cao chất lượng giáo dục STEM trong đào tạo giáo viên tại Trường Đại học Thủ đô Hà Nội. Tạp chí Khoa học giáo dục, 02(18), 46-52. https://doi.org/10.15625/2615-8957/12210209

Gerber, B. L., Marek, E. A., & Martin, E. P. (2011). Designing Research-Based Professional Development for Elementary School Science and Mathematics. Education Research International, 1-8. https://doi.org/10.1155/2011/908014

Hsu, T. C., Abelson, H., Lao, N., & Chen, S.-C. (2021). Is It Possible for Young Students to Learn the AI-STEAM Application With Experiential Learning? Sustainability, 13(9). https://doi.org/10.3390/su131911114

Jiang, H., Wang, K., Wang, X., Lei, X., & Huang, Z. (2021). Understanding a STEM teacher’s emotions and professional identities: a three-year longitudinal case study. International Journal of STEM Education, 8(1). https://doi.org/10.1186/s40594-021-00309-9

Kuo, H.-C., Tseng, Y.-C., & Yang, Y.-T. C. (2019). Promoting college student’s learning motivation and creativity through a STEM interdisciplinary PBL human-computer interaction system design and development course. Thinking Skills and Creativity, 31, 1-10. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2018.09.001

Lam Thi Bich, L., Toan Thai, T., & Ngoc Hai, T. (2021). Challenges to STEM education in Vietnamese high school contexts. Heliyon, 7(12). https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2021.e08649

Mau Duc, N., Quang Linh, N., & Yuenyong, C. (2019). Situation of organizing STEM activities in Vietnamese Schools. Journal of Physics: Conference Series, 1340(1), 012030. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1340/1/012030

Mehlich, J. (2022). Technology assessment in the STEM curriculum: Teaching responsible research and innovation skills to future innovators. TATuP - Zeitschrift Für Technikfolgenabschätzung in Theorie Und Praxis, 31(1), 22-27. https://doi.org/10.14512/tatup.31.1.22

Nasri, N. M., Nasri, N., & Talib, M. A. A. (2020). Towards developing Malaysia STEM teacher standard: Early framework. Universal Journal of Educational Research, 8(7). https://doi.org/10.13189/ujer.2020.080736

Nguyễn Kim Dung, Phạm Thị Hương (2020). Nghiên cứu tổng quan về chiến lược phát triển giáo dục STEM tại Hoa Kỳ và bài học kinh nghiệm cho giáo dục Việt Nam. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, 17(2). https://doi.org/10.54607/hcmue.js.17.2.2605(2020)

Tung Hieu, N., Giang, T., Minh Huy, L., Manh Phat, H., Ngoc Phuong Anh, N., & Wong, W.-K. (2020). Decision Sciences in Education: The STEM tech Model to Create Stem Products at High Schools in Vietnam.

Đã Xuất bản

28.09.2023

Cách trích dẫn

Phạm, N. S., Vũ , T. T. H., & Võ , V. D. E. (2023). Năng lực giáo dục STEM của giáo viên dạy học môn Khoa học tự nhiên tại thành phố Hà Nội. Tạp Chí Giáo dục, 23(đặc biệt 8), 282–288. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/1029

Số

Chuyên mục

Các bài báo

Các bài báo được đọc nhiều nhất của cùng tác giả