Thực trạng áp lực tâm lí của giáo viên phổ thông trong giai đoạn hiện nay: nghiên cứu tại hai trường phổ thông ở Hà Nội
Tóm tắt
The research was conducted on 164 teachers from two public secondary schools and high schools in Hanoi city using survey and in-depth interview methods. Google Forms were utilized as a tool to develop and distribute the survey questionnaire to the teachers. The research results indicate that currently, the majority of teachers experience psychological pressure, but at a moderate level; there is no high-level pressure detected. Despite being at a moderate level, these pressures have influenced the teachers' mental well-being, leading to feelings of frustration, fatigue, anxiety, stress, and impacting their physical health, such as headaches and muscle pains. Several factors contribute to the psychological pressure on teachers, among which excessive workload and long working hours are fundamental factors. Faced with these pressures, teachers have sought various ways to alleviate their psychological burden, with the most common strategies being seeking support from colleagues and participating in recreational sports activities. The measures to reduce psychological pressure on teachers are presented in detail in this study.
Tài liệu tham khảo
Adelman, C. (1993). Kurt Lewin and the origins of action research. Educational Action Research, 1(1), 7-24. https://doi.org/10.1080/0965079930010102
Graveter, F. J., & Forzano, L. A. (2008). Research methods for the behavioural sciences. Cengage Learning EMEA. International.
Krohne, H. W. (2002). Stress and coping theories. https://poliklinika-harni.hr/images/uploads/440/teorije-nastanka-stresa.pdf
Kyriacou, C. (2001). Teacher stress: Directions for future research. Educational Review, 53(1), 27-35.
Khúc Năng Toàn, Phạm Thị Trang Nhung (2023). Stress nghề nghiệp của giáo viên tiểu học ở Hà Nội. Tạp chí Tâm lí học, 2(287), 27-37.
Lambert, R. G., McCarthy, C., O’Donnell, M., & Wang, C. (2009). Measuring elementary teacher stress and coping in the classroom: Vacidity evidence for the classroom appraisal of resources and demands. Psychology in the Schools, 46(10), 973-988. https://doi.org/10.1002/pits.20438
Lazarus, R. S., & Folkman, S. (1984). Stress, appraisal, and coping. Springer Publishing Company.
Phạm Kim Anh (2018). Những áp lực nghề nghiệp đối với giáo viên phổ thông trong bối cảnh hiện nay. Kỉ yếu Hội thảo khoa học “Áp lực lao động nghề nghiệp đối với giáo viên phổ thông hiện nay, Thực trạng - Nguyên nhân - Giải pháp”, Hà Nội, Viện Nghiên cứu Hợp tác phát triển giáo dục, tr 17-23.
Phạm Thị Hồng Thắm (2023). Thực trạng áp lực lao động nghề nghiệp của giáo viên trung học cơ sở trong giai đoạn thực thi Chương trình Giáo dục phổ thông 2018. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 19(06), 41-46.
Phùng Thị Thu Trang (2020). Thực trạng áp lực lao động nghề nghiệp của giáo viên tiểu học. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 32, 43-48.
Segerstrom, S. C., & Miller, G. E. (2004). Psychological stress and the human immune system: a meta-analytic study of 30 years of inquiry. Psychological Bulletin, 130(4), 601-630, https://doi.org/10.1037/0033-2909.130.4.601
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .