Hợp tác công - tư trong khởi nghiệp của sinh viên hướng đến giáo dục 4.0: thách thức và giải pháp
Tóm tắt
Public-Private Partnership (PPP) is a collaboration between public and private organizations to implement projects beneficial for both parties and society, with the public side typically representing the government or local authorities while the private side includes businesses, investors, non-profit organizations, and individuals. In the context of the Fourth Industrial Revolution, entrepreneurship has become a popular trend and is encouraged at universities. However, entrepreneurship is not an easy endeavor, especially considering the financial constraints faced by students. To explore the factors influencing public-private partnerships in entrepreneurship at various universities and colleges in Ho Chi Minh City and some neighboring provinces, a survey was conducted with 350 faculty members, administrators, and students. The article emphasizes the importance of public-private partnerships, highlighting the opportunities and challenges in collaborative entrepreneurial projects aimed at education 4.0. Based on the survey findings, the article proposes solutions to develop this relationship in the entrepreneurial projects of Vietnamese students amidst the current circumstances.
Tài liệu tham khảo
Anthony, P., H., Barrera-Osorio, F., & Guaqueta, J. (2009). The Role and Impact of Public-Private Partnerships in Education. Washington, DC: World Bank.
Bigarinova, A., Islamova, U. (2017). Public-private partnerships in early childhood education: international experience and lessons for Uzbekistan. ECD Officer. UNICEF Uzbekistan.
Bộ Khoa học và Công nghệ (2021). Khởi nghiệp và đổi mới sáng tạo không chỉ là từ khóa trong truyền thông. https://vjst.vn/vn/_layouts/15/ICT.Webparts.TCKHCN/mt_poup/Intrangweb.aspx?IdNews=4698
Chính phủ (2018). Nghị định số 86/2018/NĐ-CP ngày 06/6/2018 quy định về hợp tác, đầu tư của nước ngoài trong lĩnh vực giáo dục.
Đặng Thị Minh Hiền (2018). Hợp tác công tư - Giải pháp cho đầu tư cơ sở vật chất, thiết bị trường học đáp ứng yêu cầu đổi mới giáo dục phổ thông. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 11, 22-26.
Khallaf, R., Kang, K., Hastak, M., Othman, K. (2022). Public-Private Partnerships for Higher Education Institutions in the United States. Buildings, 12(11), 1888. https://doi.org/10.3390/buildings12111888
Ma, L., Hu, Y., Zhu, L. et al (2023). Are public-private partnerships still an answer for social infrastructure? A systematic literature review. Front. Eng. Manag., 10, 467-482. https://doi.org/10.1007/s42524-023-0249-1
Nguyen Anh Duc, Dang Thi Minh Hien (2022). Proposed Models of Public-Private Partnership in Facility Investment in Vietnamese Public Universities. International Journal of Science and Research (IJSR), 11(5), 691-700. https://doi.org/10.21275/SR22505085035
Patrinos, H.A. Felipe Barrera-Osorio,F., & Guaqueta, J. (2009). The Role and Impact of Public-Private Partnerships in Education. World Bank Group. https://doi.org/10.1596/978-0-8213-7866-3
Thủ tướng Chính phủ (2016). Quyết định số 844/QĐ-TTg ngày 18/5/2016 phê duyệt Đề án “Hỗ trợ hệ sinh thái khởi nghiệp đổi mới sáng tạo quốc gia đến 2025”
Thủ tướng Chính phủ (2017). Quyết định số 1665/QĐ-TTg ban hành ngày 30/10/2017 phê duyệt Đề án “Hỗ trợ học sinh, sinh viên khởi nghiệp đến năm 2025”.
Thủ tướng Chính phủ (2017). Quyết định số 939/QĐ-TTg ngày 30/06/2017 phê duyệt Đề án “Hỗ trợ phụ nữ khởi nghiệp giai đoạn 2017-2025”.
Warasthe, R. (2017). The role of public-private partnerships in higher education how tertiary institutions in emerging economies benefit from public-private partnerships. Balkan Region Conference on Engineering and Business Education, 2(1), 1-7. http://doi.org/10.1515/cplbu-2017-0001
Wiong. W., Chen. B., Wang, H. & Zhu, D. (2018). Governing public-private partnerships: A systematic review of case study literature. Australian Journal of Public Administration, 78(1), 95-112. https://doi.org/10.1111/1467-8500.12343
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .