Đổi mới công tác quản trị trường đại học ở Việt Nam trong giai đoạn hiện nay: thực trạng và một số kiến nghị
Tóm tắt
Innovation of governance at higher education institutions means improving the quality and effectiveness of training, ensuring social justice on the basis of promoting the autonomy and accountability of the university. Higher education institutions need to pay special attention to shaping their mission, vision and strategies, and goals in their governance and management. Much attention should be paid to the organization of an effective management apparatus, financial issues, management mechanisms, operational control and effective resource allocation and use. New “products” created in the university through training and research can meet the needs of the market. In this article, the authors present an overall review on university governance; clarify a number of issues of university governance, the current situation of university governance mechanisms and guideline documents related to university governance, etc. Accordingly, the article offers “some solutions” to innovating university governance in Vietnam today, in order to promote the quality of university education now and in the future.
Tài liệu tham khảo
Clarke, M. L. (2012). Higher education in the ancient world. Routledge.
Đinh Văn Toàn (2020). Tổ chức quản lí trong trường đại học trước yêu cầu đổi mới quản trị đại học và khởi nghiệp đổi mới sáng tạo. Tạp chí Công thương, 1, 207-212.
Đỗ Đức Minh (2018). Cơ chế quản trị giáo dục - đào tạo tự chủ và yêu cầu hoàn thiện pháp luật tự chủ trong giáo dục - đào tạo ở Việt Nam. Tạp chí Khoa học: Luật học, Đại học Quốc gia Hà Nội, 34(4), 62-74.
Dobbins, M. (2017). Convergent or divergent Europeanization? An analysis of higher education governance reforms in France and Italy. International Review of Administrative Sciences, 83(1), 177-199.
Koontz, H., & O’Donnell, C. (1990). Governance and higher education governance. McGraw-Hill.
Lâm Quang Thiệp (2012). Hội đồng trường trong các cơ sở giáo dục đại học công lập ở nước ta. Báo cáo thường niên giáo dục Việt Nam.
Lê Ngọc Hùng (2019). Đổi mới quản trị đại học ở Việt Nam: lí thuyết hệ thống và kiến tạo mô hình hiện đại, chuyên nghiệp. Tạp chí điện tử Lí luận chính trị. http://lyluanchinhtri.vn/home/index.php/bai-noi-bat/item/2880-doi-moiquan-tri-dai-hoc-o-viet-nam-ly-thuyet-he-thong-va-kien-tao-mo-hinh-hien-dai-chuyen-nghiep.html
Nguyễn Vũ Bích Hiền (chủ biên), Nguyễn Thị Thu Hằng, Phạm Ngọc Long (2023). Phát triển và quản lí chương trình giáo dục. NXB Đại học Sư phạm.
Nguyễn Vũ Việt Trinh (2022). Quản trị nhân sự và các kĩ năng nghiệp vụ về tổ chức hành chính, nhân sự. NXB Hồng Đức.
Quốc hội (2019). Luật Giáo dục. Luật số 43/2019/QH14, ban hành ngày 14/6/2019.
Viện Ngôn ngữ học (1996). Từ điển tiếng Việt. NXB Đà Nẵng.
William, B., Garnet, G., & Hans, S. (2012). University governance and reform - Policy, fads and experience in international perspective. Palgrave Macmillan, United States.
Tải xuống
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .